Tilpasset opplæring
Inkluderende skolemiljø
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Peder Haug (red.)
Forfatter: | Mirjam Harkestad Olsen og Jorun Buli-Holmberg |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2019 |
Antall sider: | 146 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk/målform: | Bokmål |
Serie: | Inkluderende skolemiljø |
ISBN: | 9788202598136 |
Kategori: | Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk og Lærerutdanning |
Fag: | Lærerutdanning, Spesialpedagogikk |
Nivå: | Akademisk |
I denne boken legges det vekt på det psykososiale miljøet, som er et svært aktuelt begrep i skolepolitikken. Kapitlene kretser rundt opplæringslovens kapittel 9A, som sier at skolen aktivt og systematisk skal jobbe for å fremme et godt psykososialt skolemiljø, der den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Fem ulike perspektiver ved psykososialt miljø drøftes gjennom følgende spørsmål:
• Hva er psykososialt miljø og hvordan blir begrepet tatt i bruk i ulike styringsdokumenter?Inkluderende skolemiljø
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Peder Haug (red.)
Inkluderende skolemiljø
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Jorun Buli-Holmberg (red.)
Inkluderende skolemiljø
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Kjell Skogen (red.)
Inkluderende skolemiljø
Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Rigmor Mikkelsen (red.)