Relasjonsledelse (Heftet)

Inkluderende skolemiljø

Forfatter:

Mirjam Harkestad Olsen og Rigmor Mikkelsen (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 116
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202598143
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Utdanningsledelse , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Lærerutdanning, Pedagogikk, Spesialpedagogikk, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Relasjonsledelse

Relasjonsledelse har stor betydning i arbeidet med å skape et inkluderende skolemiljø. Som profesjonell yrkesutøver har læreren et ansvar for å skape gode relasjoner både mellom seg og elevene og elevene imellom. Boken fokuserer på hvordan læreren kan ivareta dette ansvaret på en måte som tar vare på elevenes behov for trivsel, læring og utvikling. I boken drøftes fem ulike perspektiver ved relasjonsledelse gjennom følgende spørsmål:

  • Hvordan kan relasjonsledelse forstås i et dannelsesperspektiv?
  • Hvordan kan læreren gjennom kommunikasjonsferdigheter utvikle gode relasjoner til elevene?
  • Hva tenker lærere om relasjons- og samhandlingsprosesser i skolen?
  • Hvordan er lærerens mot viktig i relasjonene med elevene?
  • Hva sier elever i videregående skole om lærerens relasjonsledelse?
Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Mirjam Harkestad Olsen arbeider som professor i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet og som seniorrådgiver i Statped. Hennes forskningsinteresser er knyttet til ulike spørsmål vedrørende barn og unges skolehverdag, så som inkluderende læringsmiljø, herunder elevers psykososiale miljø og utfordringer for læring. Hun har, både alene og sammen med andre, publisert mange forskningsartikler og bøker.
Jorun Buli-Holmberg har undervisningspraksis fra høyere utdanning og videregående opplæring, samt erfaring fra ledelse av kompetanseutvikling og forskning knyttet til tilpasset opplæring. Hun er forfatter av en rekke fagbøker om tilpasset opplæring og endringsarbeid i tilknytning til realisering av skolereformer.
Kari Pauline Longva er høgskulelektor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Ho har erfaring frå grunnskule og høgskule og som pedagogisk psykologisk rådgivar.