Tidlig innsats (Heftet)

Serie: Inkluderende skolemiljø 

Forfatter:

Mirjam Harkestad Olsen og Rolf B. Fasting

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 168
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Serie: Inkluderende skolemiljø
ISBN: 9788202698850
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Lærerutdanning, Pedagogikk, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Tidlig innsats

Denne boken tar for seg tidlig innsats i et skoleperspektiv. Forfatterne klargjør betydningen av begrepet, og de belyser også hvordan ansvaret for tidlig innsats kan forstås og viser hvordan det er erfart i en praktisk sammenheng.

Seks ulike perspektiver ved tidlig innsats drøftes gjennom følgende spørsmål:

  • Hvordan kan tidlig innsats forstås i et skoleperspektiv?
  • Hvilken plass har tidlig innsats i begynneropplæringen?
  • Hvordan kan skoleledere arbeide systemisk med tidlig innsats for en inkluderende praksis?
  • Hva karakteriserer tidlig innsats når skoler og barnehager går sammen med rådgivere i PP-tjenesten om kompetanse- og organisasjonsutvikling?
  • Hva er tidlig innsats for elever med rett til spesialundervisning?
  • På hvilke måter kan samtaler mellom elever, lærere og foresatte være verktøy for tidlig innsats?
Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Mirjam Harkestad Olsen arbeider som professor i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet og som seniorrådgiver i Statped. Hennes forskningsinteresser er knyttet til ulike spørsmål vedrørende barn og unges skolehverdag, så som inkluderende læringsmiljø, herunder elevers psykososiale miljø og utfordringer for læring. Hun har, både alene og sammen med andre, publisert mange forskningsartikler og bøker.

Rolf B. Fasting er professor i pedagogikk/spesialpedagogikk ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hans forskningsinteresser strekker seg fra spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt, inkludering, tilpasset opplæring, tidlig innsats og skriftspråklig utvikling til endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og i PP-tjenesten. Han har skrevet en rekke publikasjoner i form av lærebøker og fagartikler på disse områdene. Fasting leder forskningsgruppen Spesialpedagogikk og inkluderende praksis (SpecInc) ved OsloMet.

Camilla Herlofsen er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder (UiA). Herlofsen har doktorgrad i spesialpedagogikk. Forskningsinteressen er i skjæringsfeltet mellom juss og spesialpedagogikk. Hun underviser i spesialpedagogikk ved UiA og har arbeidet som spesialpedagog i skolen og rådgiver i Statped.

Sven Nilsen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Forskningsinteresser er inkluderende og tilpasset opplæring, sammenhengen mellom ordinær opplæring og spesialundervisning, spesialundervisningens tiltakskjede og IOP.

Bøker i serien