Tilpasset opplæring (Heftet)

Inkluderende skolemiljø

Serie: Inkluderende skolemiljø 

Forfatter:

Mirjam Harkestad Olsen og Peder Haug (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2020
Antall sider: 152
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Serie: Inkluderende skolemiljø
ISBN: 9788202665869
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Tilpasset opplæring

I denne boken klargjør forfatterne betydningen av begrepet og prinsippet tilpasset opplæring. I tillegg gir boken et bidrag til hvordan ansvaret for tilpasset opplæring kan forstås, og hvordan begrepet er erfart i en praktisk sammenheng.

Fem ulike perspektiver ved tilpasset opplæring drøftes gjennom følgende spørsmål:

  • Hvordan kan prinsippet tilpasset opplæring forstås og tas i bruk i skolen?
  • Hvordan kan profesjonsfellesskapet arbeide for å fremme en tilpasset opplæring?
  • Hvordan erfarer elever med stort læringspotensial at opplæringen er tilpasset?
  • Hvordan fremme en tilpasset opplæring for flerspråklige elever?
  • Hvordan lede en tilpasset leseopplæring?

Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.



Til toppen

Andre aktuelle titler

  • Læringsledelse

    Inkluderende skolemiljø

    Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Jorun Buli-Holmberg (red.)

    Heftet
  • Læringspotensial

    Inkluderende skolemiljø

    Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Kjell Skogen (red.)

    Heftet
  • Relasjonsledelse

    Inkluderende skolemiljø

    Inkluderende skolemiljø / Mirjam Harkestad Olsen og Rigmor Mikkelsen (red.)

    Heftet
Forfatter(e)
Mirjam Harkestad Olsen arbeider som professor i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet og som seniorrådgiver i Statped. Hennes forskningsinteresser er knyttet til ulike spørsmål vedrørende barn og unges skolehverdag, så som inkluderende læringsmiljø, herunder elevers psykososiale miljø og utfordringer for læring. Hun har, både alene og sammen med andre, publisert mange forskningsartikler og bøker.

Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.

Jorun Buli-Holmberg har undervisningspraksis fra høyere utdanning og videregående opplæring, samt erfaring fra ledelse av kompetanseutvikling og forskning knyttet til tilpasset opplæring. Hun er forfatter av en rekke fagbøker om tilpasset opplæring og endringsarbeid i tilknytning til realisering av skolereformer.
Randi Myklebust er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda og har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er utdannet allmennlærer og har et embetsstudium i spesialpedagogikk og en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har mange års undervisningserfaring fra flerspråklige klasserom og har deltatt i flere forskningsprosjekter
som har studert klasseromspraksiser og flerspråklige elevers skolesituasjon. I 2018 disputerte hun med avhandlingen Muntlighet i det flerspråklige klasserommet.
Bøker i serien