Elev i skolen 5–10 (Heftet)

Mangfold og mestring

Forfatter:

May Britt Postholm, Peder Haug, Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe (red.)

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202659349
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Elev i skolen 5–10

Elev i skolen 5–10. Mangfold og mestring presenterer og drøfter forskning som er relevant for lærerstudenter, og har oppmerksomheten rettet mot elevmangfoldet i skolen og hvordan elever kan mestre livet både i og utenfor skolen. Innholdet i kapitlene knyttes til konkrete praksiseksempler som er relevante for 5.–10. trinn

Kapitlene omhandler elevers overgang til ungdomstrinnet, barns rettigheter, det å være elev i skolen, utviklingspsykologi, spesialundervisning og inkludering, mangfold og demokrati, ungdom, kjønn og kropp, seksualitet og kjønn, digitalt mangfold, folkehelse og livsmestring samt krisepedagogikk.

Boka henvender seg også til lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.

Til toppen

Andre aktuelle titler

  • Elev i skolen 1–7

    Mangfold og mestring

    May Britt Postholm, Peder Haug, Rune Johan Krumsvik og Elaine Munthe (red.)

    Heftet
Forfatter(e)

May Britt Postholm er professor ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og forsknings- og utviklingsarbeid (FoUarbeid). Postholm har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Hun har metodeundervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.

Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.

Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder ved Institutt for pedagogikk ved UiB (2010–2017) og er nå forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfelleskap ved Institutt for pedagogikk ved UiB. Krumsvik er også faglig leder for forskerskolen Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II) og redaktør for det vitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy. Han har publisert en rekke bøker og vitenskapelige artikler innen pedagogikk, digital kompetanse, klasseledelse, IKT og læring både nasjonalt og internasjonalt.

Elaine Munthe, dr.polit., er professor i pedagogikk og dekan ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Hennes forskningsfelter (1) læreres arbeid i undervisning, (2) lærersamarbeid, læreres læring og skoleutvikling (f.eks. gjennom bruk av Lesson Study), og (3) kvalifisering til læreryrket. Hun har ledet evaluering av grunnskolelærerutdanning i Norge og i Danmark, har vært programstyremedlem og leder av flere forskningsprogrammer i Forskningsrådet og er nå leder av programstyret for Evaluering av fagfornyelsen ved Utdanningsdirektoratet.

Øyvind Kvello har hovedfag i pedagogikk og doktorgrad i utviklingspsykologi, i tillegg til videreutdanning i familieterapi og kognitiv atferdsmodifikasjon. Han har vært ansatt som terapeut i ulike deler av hjelpeapparatet, og er nå førsteamanuensis i utviklingspsykologi ved NTNU, Psykologisk institutt. Forskningsområdene er barns psykiske helse, samspill, omsorgssvikt og mishandling.

Magne Raundalen er kjent for et bredt publikum som barne- og krisepsykolog. Først tilknyttet Universitetet i Oslo, deretter Universitet i Bergen (1975-90), siden 1990 ved Senter for Krisepsykologi. Han ledet Raundalenutvalget (2012) og har skrevet en rekke bøker blant annet Det viktigste i barne­oppdragelsen (1995) og bøkene Krisepedagogikk og Kan vi snakke med barn om alt? har han skrevet sammen med Jon-Håkon Schultz (2006). For sitt arbeid for barns beste har han fått en rekke priser, og han ble i år 2000 utnevnt til Kommandør av St. Olavs Orden.

Åse Røthing er professor ved Seksjon for mangfoldsstudier, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet – storbyuniversitetet. Hun arbeider med spørsmål knyttet til kritiske og interseksjonelle perspektiver på mangfold i skole og utdanning.

Jon-Håkon Schultz har doktorgrad i spesialpedagogikk innen temaet ungdom og psykososiale problemer. Han har skrevet lærebøker om tilpasset opplæring, blant annet Ingen ut av rekka går(2008). Han har vært leder av PP-tjenestens kriseteam i Oslo og har siden år 2000 samarbeidet med Magne Raundalen om klinisk arbeid med elever som har opplevd krig i Uganda og Gaza. Han er ansatt ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, NKVTS og ved Universitetet i Tromsø. Han forsker nå på krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst.

Hege E. Tjomsland er utdannet lærer og helsefremmer. Hun er ansatt som førsteamanuensis ved Høgskolen i Innlandet, Fakultet for helse- og osialvitenskap, Institutt for folkehelse og ved Høgskolen på Vestlandet, Institutt for idrett, kroppsøving og naturfag. Tjomsland underviser og forsker på helsefremmende arbeid i skolen, og hun har skrevet flere tidsskriftartikler og bokkapitler om temaet.

Marit Uthus er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Hennes forskning tar for seg den inkluderende skolen og selvbestemmelse, mestring og tilhørighet for elever med særskilte behov. Hun har bakgrunn som spesialpedagog i skolen og i Statped.

Geir Winje er dosent ved Universitetet i Sørøst-Norge, der han arbeider ved lærerutdanningene. Han arbeider mye med religionsfaglige problemstillinger og er særlig opptatt av religionsundervisning, religiøs kunst og moderne religiøsitet. Winje har publisert flere artikler og bøker på disse fagområdene.