Lærer i skolen 5–10 (Heftet)

Lærerarbeid og læringsmiljø

Forfatter:

Postholm, Haug, Munthe og Krumsvik (red.)

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 328
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202622015
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Lærer i skolen 5–10

Boka handler om å være lærer og hvordan læreren kan legge til rette for elevenes læring og utvikling. Den er tilpasset lærerstudenter på GLU 5.–10. trinn. Kapitlene bidrar med innsikt i hvordan elevers læring kan forstås og hvordan undervisning i møte med elevene kan planlegges og gjennomføres. Sentrale tema er vurdering, læringsstrategier, grunnleggende ferdigheter og digital kompetanse. I boken legges det stor vekt på at lærerarbeid for elevenes læring og utvikling handler om å skape et godt læringsmiljø. Oppmerksomheten rettes også mot digital mobbing, hva det er og hva som kan gjøres for å forebygge og stoppe en slik mobbing, og hvordan interaksjon mellom elever, og gode relasjoner, kan være nøkkelen til et godt læringsmiljø. Kapitlene i boka er basert på forfatternes egen forskning, og de presenterer eksempler som er relevante for trinnene som utdanningen kvalifiserer for.

Boka henvender seg til lærerstudenter, lærerutdannere, lærere og forskere og andre som er interessert i skole og utdanning.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

May Britt Postholm er professor ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og forsknings- og utviklingsarbeid (FoUarbeid). Postholm har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Hun har metodeundervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.

Peder Haug er professor i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Han har hatt lengre engasjement ved Møreforsking Volda, Norsk senter for barneforskning, NTNU i Trondheim, universitetene i Stavanger og Uppsala og i Norges forskningsråd. Haug har ledet en rekke forskningsprosjekter som har studert arbeidet i skolen og har skrevet bøker og artikler med tema fra barnehage, skole og lærerutdanning. En sterk faglig interesse har vært studier av reformer, i de siste årene knyttet til vilkårene for elever som strever i skolen.

Elaine Munthe, dr.polit., er professor i pedagogikk og dekan ved Universitetet i Stavanger, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. Hennes forskningsfelter (1) læreres arbeid i undervisning, (2) lærersamarbeid, læreres læring og skoleutvikling (f.eks. gjennom bruk av Lesson Study), og (3) kvalifisering til læreryrket. Hun har ledet evaluering av grunnskolelærerutdanning i Norge og i Danmark, har vært programstyremedlem og leder av flere forskningsprogrammer i Forskningsrådet og er nå leder av programstyret for Evaluering av fagfornyelsen ved Utdanningsdirektoratet.

Rune Johan Krumsvik er professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda. Krumsvik har vært instituttleder ved Institutt for pedagogikk ved UiB (2010–2017) og er nå forskningsgruppeleder for forskningsgruppen Digitale læringsfelleskap ved Institutt for pedagogikk ved UiB. Krumsvik er også faglig leder for forskerskolen Western Norway Graduate School of Educational Research II (WNGER II) og redaktør for det vitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Digital Literacy. Han har publisert en rekke bøker og vitenskapelige artikler innen pedagogikk, digital kompetanse, klasseledelse, IKT og læring både nasjonalt og internasjonalt.

Hanne Jahnsen er førstelektor i pedagogikk ved Universitet i Stavanger, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA). Hun veileder kommuner og skoler om hvordan man utvikler elevenes lærings- og skolemiljø forå redusere og forebygge mobbing. Foruten å forske på mobbing i skolen har hun også studert hvordan skoler og kommuner legger til rette for inkluderende opplæring av elever som viser ulike typer problematferd i skolen, samt minoritetsspråklige elever.

Hildegunn Fandrem er professor ved Universitet i Stavanger, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA). Hun forsker, veileder og foreleser hovedsakelig på temaene inkludering av barn/elever med innvandrerbakgrunn og mobbing, herunder digital mobbing. Hun har vært norsk representant i et europeisk nettverk mot digital mobbing. Fandrem leder ellers forskergruppa Mangfold og Inkludering på NSLA.

Ida Risanger Sjursø er universitetslektor ved Universitetet i Stavanger, Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA). Hun har en master i spesialpedagogikk. Hennes doktorgrad fokuserer på emosjonelle problemer hos dem som er utsatt for tradisjonell og digital mobbing og deres opplevelse av sosial støtte fra kontaktlærere.

Sølvi Mausethagen er professor ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet - storbyuniversitetet. Hun er utdannet allmennlærer, har master i pedagogikk og doktorgrad i profesjonsstudier. Hennes forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjonen, styring og utdanningspolitikk. Hun har publisert flere artikler om disse temaene og har skrevet boken «Læreren i endring?» (2015). Hun var sekretær for ”Ekspertgruppen om lærerrollen” (2016) og har ledet et forskningsprosjekt som studerte bruk av elevresultater i skoler og kommuner.

Siw Skrøvset er dosent og leder av ProTed – Senter for fremragende lærerut­danning ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Hun har bakgrunn som lærer, praksislærer og skoleleder. Skrøvset leder også rektorutdanningen ved UiT.

Åse Slettbakk er universitetslektor i utdanningsledelse ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, Institutt for lærerutdanning og peda­gogikk. Hun har bakgrunn som lærer og praksislærer gjennom 15 år i ung­domsskolen samt erfaring som pedagogisk rådgiver i Bufetat og som pedagog i KUTT/PPT i Tromsø kommune.

Sigrun K. Ertesvåg er professor ved Læringsmiljøsenteret, Universitetet i Stavanger og professor II ved Høgskulen i Volda. Ho har lang erfaring med utvikling og implementering av kompetanseutvikling innan leiarskap i klassa saman med norske lærarar og skular. Ho har leia ei rekkje større og mindre forskingsprosjekt både innan skuleutvikling generelt og retta mot interaksjon mellom lærarar og elevar spesielt. I CIESL-prosjektet, som er i avsluttingsfasen, er skuleutvikling og utvikling av interaksjon mellom lærarar og elevar sett i samanheng.

Randi Myklebust er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda og har allsidig bakgrunn fra grunnskole og lærerutdanning. Hun er utdannet allmennlærer og har et embetsstudium i spesialpedagogikk og en doktorgrad i utdanningsvitenskap fra Universitetet i Oslo. Hun har mange års undervisningserfaring fra flerspråklige klasserom og har deltatt i flere forskningsprosjekter
som har studert klasseromspraksiser og flerspråklige elevers skolesituasjon. I 2018 disputerte hun med avhandlingen Muntlighet i det flerspråklige klasserommet.

Tony Burner er professor i engelsk ved lærerutdanningene ved Universitetet i Sørøst-Norge og professor II ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Han har også erfaring fra undervisning i ungdomsskole, videregående opplæring og voksen­opplæringer i fagene norsk, engelsk og samfunnsfag. Burner har doktorgrad i profesjonsforskning med innretning mot lærerutdanning og skole, hvor han skrev om formativ skrivevurdering i engelskklasser på ungdomstrinnet. I tillegg til klasseromsvurdering har han skoleutvikling, læreres profesjonelle utvikling, veiledning, flerspråklighet og mangfoldskompetanse som forskningsinteresser.

Kjetil Børhaug er statsvitar med hovudfag i administrasjon og organisasjonsvitskap. Han disputerte ved UiB på ei avhandling om utdanning og politisk sosialisering i 2007. Børhaug er tilknytta Institutt for administrasjon og organisasjonsvitskap ved UiB som professor i samfunnsfagsdidaktikk. Forskingsfelta til Børhaug er for det fyrste knytt til fagdidaktikk, med særleg vekt på samfunnsfaget som politisk sosialisering, og for det andre, styring, organisering og leiing i barnehagesektoren. Han har vore med på fleire NFR-prosjekt på dette feltet, og han leier ekspertgruppa som utgreier barnehagelærarane som profesjon. Frå 2018 er Børhaug med i evalueringa av implementeringa av rammeplanen for barnehagen.

Fredrik Mørk Røkenes er førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Han er utdannet IKT-medarbeider, lektor i engelsk med master i engelsk fagdidaktikk og har en doktorgrad i engelsk fagdidaktikk. Hans forskningsinteresser er knyttet til bruken av digital teknologi i engelskfaget, utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning, og skriving av litteraturreviews. Røkenes har publisert flere artikler og bokkapitler om disse temaene og er en av prosjektlederne i utviklingsprosjektet DigGiLU ved NTNU som har fokus på digitalisering i lærerutdanningen.

Mari Ann Letnes er førsteamanuensis i pedagogikk og kunst og håndverk ved NTNU. Hun har gjennomført flere forskningsprosjekter knyttet til barns praktisk skapende arbeid og kunstfaglige læreprosesser i skole og i barnehage samt til barns bruk av digital teknologi i skapende prosjekter. Letnes deltar i ulike europeiske forskningsprosjekter og forskningsnettverk. Hun har bred undervisningserfaring fra grunnskolen, kulturskolen, videregående skole og barnehagelærerutdanning.

Toril Frafjord Hoem er førstelektor med master i lesevitenskap. Hun har også lang fartstid fra grunnskolen. Hoem interesserer seg spesielt for læreres læring. Hun har hatt ansvaret for skolering av ressurslærere i lesing i den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling» og har vært utviklingspartner for flere skoler i skolebaserte kompetanseutviklingsprosjekter. Hoem har utviklet og hatt fagansvar for videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet, og norsk med vekt på lesing og skriving for lærerspesialister. Hun har publisert artikler om lesing og skriving i begynneropplæringen og fagspesifikk lesing og skriving.

Eva Maagerø er professor i norsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun arbeider særlig med sosialsemiotikk, systemisk funksjonell lingvistikk, multimodalitet og literacy, og hun har undervist i lærerutdanningen i mange år.

Dag Torvanger er universitetslektor ved grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. Han har interessert seg for sammenhengene mellom kunst og matematikk og mellom naturfag og matematikk.