Skolen som samfunnsbygger
Å bli til noen, ikke bare noe
Bjørg-Elin Moen og Grete Lillian Moen
Les Gerd Martina Langelands innlegg om mestring, medvirkning og motivasjon på Fagsnakk: «Hva kan du gjøre for at jeg skal lykkes, lærer?»
Forfatter: | Gerd Martina Langeland og May Olaug Horverak |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2021 |
Antall sider: | 176 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788202706722 |
Kategori: | Pedagogikk og lærerutdanning , Spesialpedagogikk , Pedagogikk og elevkunnskap , Utdanningsledelse , Pedagogikk og Lærerutdanning |
Fag: | Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk, Utdanningsledelse |
Nivå: | Akademisk |
I denne boka presenteres en metode som skolefellesskapet og enkeltlærere kan bruke i samarbeid med elevene for å forebygge frafall og psykiske helseplager i ungdomsskolen og i videregående skole. Med gode eksempler viser forfatterne hvordan metoden kan hjelpe elever med lav motivasjon til å få tilbake troen på at egen innsats nytter.
Metoden bygger på helsefremmende teori, selvbestemmelsesteori og teori om selvregulert læring. Kjernen er at elevene selv er hovedaktører i eget liv, og at de individuelt og i et støttende fellesskap skal utarbeide gode strategier i møte med utfordringer.
Elevene får mulighet til å reflektere over hva som er viktig og hva som er vanskelig for dem, og ikke minst får de hentet fram og tatt i bruk sine egne suksessfaktorer. Dette kan styrke opplevelsen av autonomi, mestring, indre motivasjon og selvanerkjennelse.
Forfatterne mener at når skolen og læreren tilrettelegger for systematisk metodearbeid slik det beskrives i denne boka, vil elevene rustes til å håndtere både skolehverdagen og livet generelt.
Hvordan legge til rette for mestring, medvirkning og motivasjon | |||
Bokmål | Ebok | 2021 | |
Hvordan legge til rette for mestring, medvirkning og motivasjon Unibok | |||
Bokmål | Nettsted | 2021 |
Å bli til noen, ikke bare noe
Bjørg-Elin Moen og Grete Lillian Moen
De to forfatterne øser av egen erfaring og innsikt, noe som gir tro på at SAMM-metoden har resultatene på sin side.
[...] Om ikke Langeland og Horverak har skrevet ei bok som blir folkelesning, så vil deres bok være både nyttig og stimulerende for alle som arbeider med eller skal ut i arbeid med barn og unge. Så vil da også Hvordan
legge til rette for mestring, medvirkning og motivasjon komme på pensumlista til masterstudenter i spesialpedagogikk. Og skulle man ønske ytterligere informasjon om SAMM-metoden og selve prosjektet, så har det sin egen hjemmeside: samm.uia.no