Vurdering for læring i skolen viser hvordan vurdering integrert i daglig undervisning kan bidra til å øke elevenes trivsel, motivasjon og læringsutbytte. Det handler om et systematisk og gjennomtenkt arbeid rundt vurdering av elevens kompetanse og en tilbakemelding på lærerens undervisning. I denne nye utgaven vektlegges også bærekraftig vurderingskultur, elevens demokratiske kompetanse, elevens involvering, utvikling av dybdelæring hos elevene og rike oppgaver.
Boka gir retningslinjer for hvordan lærere kan arbeide med vurdering og inneholder ideer og verktøy som kan prøves ut i grunnskole, videregående skole og i spesialundervisning.
Boka er aktuell for studenter i lærerutdanningene og lærere i grunn- og videregående skole.
Lillian Gran er førsteamanuensis ved SePU, Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet. Hun forsker på digital dannelse, skoleutvikling og vurdering for læring og er særlig opptatt av læringen i klasserommet og elevens rolle. Gran har flere års erfaring fra barne- og ungdomsskole, både som lærer, pedagogisk rådgiver på kommunenivå og rektor. Hun er medforfatter av boka Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur (2021).