Vurdering for læring i skolen
På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur
Roar Engh og Lillian Gran
Forfatter: | Stephen Dobson og Roar Engh |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2010 |
Antall sider: | 238 |
Forlag: | Høyskoleforlaget |
Språk/målform: | Flerspråklig |
ISBN: | 9788276348972 |
Kategori: | Matematikk , Norsk , Engelsk og fremmedspråk , Pedagogikk og elevkunnskap og KRLE |
Fag: | Engelsk og fremmedspråk, KRLE, Matematikk, Norsk, Pedagogikk og elevkunnskap |
Nivå: | Akademisk |
Vurdering for læring er et prioritert satsingsområde i norsk skole, med vekt på egen- og hverandrevurdering, tilbake- og framovermelding, underveisvurdering og formativ bruk av summative prøver. Forfatterne viser hvordan en vurderingspraksis i sentrale fag kan baseres på prinsipper fra vurdering for læring og integreres i daglig undervisning. Tema som drøftes er blant annet forholdet mellom kompetansemål i de enkelte fagene og en formativ vurderingspraksis, konsekvenser av ny vurderingsforskrift og relevante trender i internasjonal vurderingsforskning.
Vurdering for læring i fag er ei fagbok beregnet for lærere i grunnskole og videregående skole og lærerstudenter ved den nye grunnskolelærerutdanninga.
Fag som dekkes er:
På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur
Roar Engh og Lillian Gran