Vurdering for læring i skolen (Ebok)

På vei mot en bærekraftig og demokratisk vurderingskultur

Forfatter:

Roar Engh og Lillian Gran

Forfatter: og
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2021
Kopibeskyttelse: Readium LCP
Filstørrelse: 1.69 MB
Filformat: EPUB3
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
Originaltittel: Vurdering for læring i skolen
ISBN: 9788202710613
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Utdanningsledelse , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Utdanningsledelse
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Vurdering for læring i skolen

Vurdering for læring i skolen viser hvordan vurdering integrert i daglig undervisning kan bidra til å øke elevenes trivsel, motivasjon og læringsutbytte. Det handler om et systematisk og gjennomtenkt arbeid rundt vurdering av elevens kompetanse og en tilbakemelding på lærerens undervisning. I denne nye utgaven vektlegges også bærekraftig vurderingskultur, elevens demokratiske kompetanse, elevens involvering, utvikling av dybdelæring hos elevene og rike oppgaver.

Boka gir retningslinjer for hvordan lærere kan arbeide med vurdering og inneholder ideer og verktøy som kan prøves ut både i grunnskole, videregående skole og i spesialundervisning.

Boka er aktuell for studenter i lærerutdanningene og lærere i grunn- og videregående skole.

Til toppen

Andre utgaver

Vurdering for læring i skolen
Bokmål Heftet 2021
Forfatter(e)

Roar Engh er tidligere dosent i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Sitt yrkesliv har han delt mellom lærerutdanning og grunnskolen. Han har mange års erfaring som lærer og spesialpedagog, blant annet flere år som lærer i barnepsykiatrien. På Høyskolen i Vestfold var han i mange år ansvarlig for det spesialpedagogiske studiet. Han er medforfatter av boka Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur (2021). Han har også forfattet Barn og unge med utviklingshemming i skolen (2016), Barn og unge med ADHD i skolen (2014) og Barn og unge med Asperger syndrom i skolen (2010).

Lillian Gran er førsteamanuensis ved SePU, Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet. Hun forsker på digital dannelse, skoleutvikling og vurdering for læring og er særlig opptatt av læringen i klasserommet og elevens rolle. Gran har flere års erfaring fra barne- og ungdomsskole, både som lærer, pedagogisk rådgiver på kommunenivå og rektor. Hun er medforfatter av boka Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur (2021).