Radius 1-4

Radius 2B Grunnbok (Heftet)

Forfatter:

Hanne Hafnor Dahl og May-Else Nohr

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2014
Antall sider: 152
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202390860
Kategori: Matematikk
Læreplan: Kunnskapsløftet
Fag: Matematikk
Nivå: 2. trinn
Komponent: Grunnbok
Om utgivelsen Radius 2B Grunnbok

Grunnbøkene har klare mål for hvert kapittel. Kapitlene innledes med et samtalebilde.

Bildene er ment som utgangspunkt for samtale om og refleksjon over det elevene skal lære.
Hvert kapittel har oppgaver med forskjellig abstraksjonsnivå, henholdsvis Øve 1 og Øve 2. Oppgaveboka følger samme oppbygning.

Kapitlene avsluttes med en aktivitet eller et spill tilknyttet det matematiske innholdet i kapitlet. Her kan elevene jobbe to eller flere sammen.

På slutten av hvert kapittel er det en oppsummering av stoffet elevene har jobbet med: "Kan du dette?". Oppsummeringen kan gis som lekse, eller man kan jobbe med den på skolen som en egenvurdering.

Til toppen

Andre utgaver

Radius 2B Grunnbok
Nynorsk Heftet 2014
Forfatter(e)
May-Else Nohr har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
May-Else Nohr har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.
Hanne Hafnor Dahl har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Hanne Hafnor Dahl har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.
Radius 1-4
Radius legger til rette for å utvikle god tallforståelse og hensiktsmessige regnestrategier:
· tellekompetanse som basis for regning
· automatisere enkle kombinasjoner
· utvikle fleksible regnestrategier
· visualisere og konkretisere oppgaver for å utvikle mentale bilder
· oppdage sammenhenger i matematikkfaget
· åpne problemløsningsoppgaver fra 1. til 7. trinn