Holmboeprisen 2022 til Tor Espen Kristensen:
Tor Espen Kristensen ved Stord vidaregåande skule er årets mattelærer 2022. Norsk matematikkråd kunngjorde 5. april 2022 at han får Holmboeprisen. Tor Espen Kristensen utmerker seg som en uvanlig solid fagperson, en inspirerende lærer for elevene og en innflytelsesrik og dyktig bidragsyter til utviklingen av matematikkundervisningen, både lokalt og nasjonalt, skriver priskomiteen. Les mer
Programmering i matematikkfaget er en innføringsbok i Python for lærere og lærerstudenter som skal jobbe med programmering i skolen. Boken har en praktisk tilnærming som viser hvordan programmering kan brukes til problemløsning og utforsking i matematikkfaget. Gjennom en rekke praksisnære eksempler og oppgaver vil boken gi læreren en solid kompetanse i Python.
I læreplanene som ble innført i 2020, har matematikkfaget et spesielt ansvar for elevenes kompetanse i programmering og algoritmisk tenkning. Dette stiller nye krav til den som skal undervise i matematikk.
Boken er beregnet for lærerskolestudenter, men også for lærere som arbeider med programmering i skolen.
Tor Espen Kristensen har lang erfaring som lærer i videregående skole og ved høyskole og universitet. Han arbeider for tiden ved Universitetet i Bergen, hvor han har ansvar for flere videreutdanningskurs for lærere. I tillegg underviser han også i videregående skole. Han er ressursperson for Matematikksenteret og er leder i eksamensnemnda for programfagene i matematikk for Utdanningsdirektoratet. Kristensen var medlem i gruppene som skrev kjerneelementene og læreplanen for matematikk i LK20. Han ble kåret til årets mattelærer og tildelt Holmboeprisen av Norsk matematikkråd i 2022. Kristensen er en erfaren og etterspurt kursholder.
Christoph Kirfel er førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen. Han har lang erfaring i lærerutdanningen og har skrevet en rekke bøker. Han var redaktør for tidsskriftet Tangenten fra 2000–2013. I samme tidsskrift har han også skrevet mange artikler hvor han klarer å formidle en lekende tilnærming til matematikken som inspirerer til kreativitet og utforsking i faget.