Vurdering for læring i skolen
På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur
Roar Engh og Lillian Gran
Forfatter: | Stephen Dobson , Roar Engh og Eli Kari Høihilder |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2007 |
Antall sider: | 136 |
Forlag: | Høyskoleforlaget |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788276341935 |
Kategori: | Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning |
Fag: | Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap |
Nivå: | Akademisk |
Hva er vurdering?
Hvordan kan vurdering integreres i undervisningen i tråd med Kunnskapsløftet?
Hvorfor er elevmedvirkning nødvendig for at arbeidet skal resultere i økt læringsutbytte?
Hvordan kan elevvurdering resultere i bedre tilpasset opplæring?
Hvordan kan god elevvurdering føre til større motivasjon for videre innsats?
Undervisning kan gjøres spennende ved å integrere elevvurdering i undervisningen. Metodene bygger på forskning om hvordan barn lærer. Elevvurdering kan brukes som en didaktisk nøkkelfaktor i undervisningen og føre til at tilpasset opplæring gjennomføres i større grad, og med bedre læringsutbytte.
Vurdering for læring kan brukes i arbeidet med planlegging og gjennomføring av forskjellige vurderingsformer, slik som mappevurdering, vurderingsdialoger, loggføring, alternative prøveformer og skriftlig og muntlig vurdering.
På vei mot en bærekraftig og demokratisk læringskultur
Roar Engh og Lillian Gran