Pedagogiske fenomener (Heftet)

En innføring

Forfatter:

Ole Andreas Kvamme, Tone Kvernbekk og Torill Strand (red.)

Forfatter: , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2016
Antall sider: 428
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202494667
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Barns utvikling, lek og læring , Spesialpedagogikk , Barnehagelærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap , Pedagogikk og Lærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring, Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap, Spesialpedagogikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Pedagogiske fenomener

Pedagogiske fenomener – en innføring gir utsyn over den store bredden i pedagogikkens oppgaver og tenkemåter. Boka er skrevet for studenter som skal begynne sin reise inn i pedagogikkens mangfoldige og varierte landskap. Den tegner et kart over terrenget og oppmuntrer til å se på pedagogiske oppgaver og utfordringer ut fra et faglig perspektiv. Her gis det rom for intellektuelle oppdagelser, for fornyelse og utdyping av egen forståelse og engasjement. Boka vil inspirere deg som student til å reflektere over egen danningsprosess og erfaringer fra egen sosialisering, oppdragelse og undervisning.

Boka viser hvordan det å handle og tenke pedagogisk er dypt menneskelig. Den har fire deler. Første del peker ut sentrale tema. I andre del utforskes pedagogiske praksisformer og tredje del pedagogiske institusjoner. Fjerde del tar for seg forholdet mellom pedagogikk og samfunn. Underveis blir det tydelig hvordan pedagogiske fenomener inngår i kultur og samfunn. Gjennomgående tema er normativitet, symmetri og asymmetri, makt og avmakt, tid, og ideen om framgang.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Ole Andreas Kvamme, stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo med et prosjekt innenfor pedagogisk filosofi og etikkdidaktikk om bærekraftig utvikling som pedagogisk utfordring.
Tone Kvernbekk er professor i pedagogisk filosofi ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun arbeider mest med vitenskapsteoretiske perspektiver anvendt på problemstillinger i pedagogisk teori og forskning; for eksempel teoribegrepet og forholdet mellom teori og praksis. Hun publiserer også innenfor narrativ teori og argumentasjonsteori, samt ulike kombinasjoner av disse. I de senere årene har hun arbeidet mye med evidensbasert praksis og har publisert boka Evidence-pratice in education. Functions of evidence and causal presuppositions (2016).
Torill Strand er professor ved Universitetet i Oslo, Institutt for pedagogikk. Hennes kompetanse spenner fra metateori til sosial epistemologi, pedagogisk filosofi, kosmopolitikk og semiotikk. For tiden leder hun et nordisk samarbeidsprosjekt som utforsker etisk-politisk danning i dagens København, Helsinki, Oslo og Stockholm. Blant hennes nyeste publikasjoner er Alain Badiou on political education (2016) og Thinking Democracy and Education for the Present (2015).
Ola Erstad er professor i pedagogikk og instituttleder for Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo. Han har gjennom flere år arbeidet med prosjekter i grenselandet mellom medier og pedagogikk. Han har ledet flere nasjonale prosjekter om IKT i norsk utdanning og vært sentral i utviklingen av forskningsgrunnlaget for og debatten om "digital kompetanse".
Turid Løyte Hansen er universitetslektor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo. Hennes faglige interessefelt er i skjæringspunktet mellom pedagogisk historie og pedagogisk filosofi. Forskningsfokuset hennes er særlig knyttet til lærer- og lærerutdanning i et kultur- og danningshistorisk perspektiv. Hun har publisert flere artikler om temaer innenfor dette området og er blant annet medforfatter i bøkene Danningens filosofihistorie (2013) og Pedagogiske fenomener (2016).
Hansjörg Hohr er professor emeritus i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo, institutt for pedagogikk. Hans faglige tyngdepunkt ligger i estetikk, kunnskapsbegrep og sosialiseringsteori. Av nyere bokutgivelser kan nevnes Erfahrungstheoretische Begründung ästhetischer Erzieung (2017), Das Märchen – zwischen Kunst, Mythos und Spiel (2012), Gesellschaft, Religion und Ästhetik in der Erziehungsphilosophie John Deweys (2012) sammen med Hein Retter.
Elin Rødahl Lie er universitetslektor ved Institutt for Pedagogikk, Universitetet i Oslo. HUn har Master i pedagogikk og Bachelor i Tverrfaglig Kjønnsforskning fra samme universitet. Den faglige interessen rettes særlig mot pedagogiske spørsmål omkring kjønn, likestilling og demokrati. Hun er forfatter i antologien Pedagogiske fenomener (2016).
Jorunn Møller er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Hennes forskningsinteresse er knyttet til ledelse i grunnskole og videregående skole, og er spesielt rettet mot den pedagogiske ledelsesfunksjonen. I de senere årene har hennes forskning også omfattet styring av skolen. Hun leder nå et NFR – prosjekt som undersøker hvordan ledere på ulike nivåer i skolen fortolker og håndhever lovverket og omformer rettslige standarder til profesjonell handling lokalt.
Yngve Troye Nordkvelle er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Hans forskning og undervisning har hatt fokus på spørsmål om internasjonalisering av skolen, og om mediepedagogikk og fleksibel utdanning.
Ingerid S. Straume er ansatt som leder av Akademisk skrivesenter ved Universitetsbiblioteket, Universitetet i Oslo (UiO). Hun har en doktorgrad i pedagogisk filosofi fra UiO fra 2010, og har vært forfatter og redaktør for en rekke publikasjoner innenfor temaer som samfunnsteori, miljøpolitikk, politisk filosofi og danningsteori. Siste bok: En menneskeskapt virkelighet: klimaendring, sosiale forestillinger og pedagogisk filosofi.

Einar Sundsdal er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Sundsdal har i sin forskning vært særlig opptatt av danningsteori og pedagogiske grunnlagsspørsmål. Han har publisert en rekke artikler som tar opp barnehagepedagogiske problemstillinger. Seneste bøker er Leklust i skolan. Främja lekens egenvärde (2017) med Maria Øksnes og antologien Ungdom, danning og fellesskap (2018), redigert med Maria Øksnes og Cecilie Haugen. Sundsdal er, sammen med Øksnes, Løvlie og Kavm, redaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.

Harald Thuen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Han har tidligere vært professor i utdanningshistorie ved Universitetet i Oslo. Hans forskningsfelt er pedagogisk historie: barndommens historie, oppdragelseshistorie og utdanningshistorie. Han har publisert en rekke arbeider, blant annet bøkene I foreldrenes sted. Barneredningens oppdragelsesdirskurs 1820 – 1900 (2002), Om barnet. Oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien (2008), og Den norske skolen. Utdanningssystemets historie (2017).