Læringspotensial (Ebok)

Inkluderende skolemiljø

Forfatter:

Mirjam Harkestad Olsen og Kjell Skogen

Forfatter: og
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2019
Kopibeskyttelse: Readium LCP
Filstørrelse: 1.63 MB
Filformat: EPUB3
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202643881
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning og Lærerutdanning
Fag: Lærerutdanning
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Læringspotensial

I denne boken drøftes fem ulike perspektiver ved læringspotensial gjennom følgende spørsmål:

  • Hva er læringspotensial, og hvordan forstå dette med utgangspunkt i et inkluderende skolemiljø?
  • Hvilke faktorer utenfor skolen påvirker elevens potensial for læring?
  • Hvordan kan viljestyrke fremme elevens læringspotensial?
  • Hvordan kan læreren bidra til å fremme elevenes læringspotensial?
  • Hvilken sammenheng er det mellom potensial for læring og psykisk helse?
Læring kan forstås som en prosess som pågår i hele individets oppvekst og voksne liv. Potensial for læring ligger i alle mennesker, men hvor langt et menneske kan nå gjennom en læringsprosess, vil variere fra individ til individ. Skolen utfordres til å identifisere læringspotensial og til å tilrettelegge for eleven basert på en slik identifisering.

Boken er aktuell for studenter innenfor pedagogiske og spesialpedagogiske studieretninger. Den er også aktuell for forskere med interesse for spørsmål knyttet til skolemiljø og for lærere og lærerutdannere som arbeider med å utvikle gode og inkluderende skolemiljøer.

E-boken tilsvarer 1. trykte utgave. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, 2019

Til toppen

Forfatter(e)

Mirjam Harkestad Olsen er professor i spesialpedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Hennes forskningsinteresser er knyttet til ulike spørsmål vedrørende barn og unges skolehverdag, så som inkluderende læringsmiljø, herunder elevers psykososiale miljø og utfordringer for læring. Hun har, både alene og sammen med andre, publisert mange forskningsartikler og bøker.

Kjell Skogen er professor emeritus i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hans forskning, undervisning, veiledning og publisering fokuserer på organisasjon, innovasjon og ledelse i spesialpedagogisk arbeid. Har er eneforfatter og/eller kapittelforfatter av et tyvetalls bøker. De siste 10–15 årene har målgruppen i stor grad vært evnerike barn.

Ella Cosmovici Idsøe er professor i psykologi ved Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa, Universitetet i Oslo. Sentrale forskningsinteresser er elever med stort læringspotensial, tilpasset opplæring, mobbing, sosiale og emosjonelle vansker og psykisk helse i skolen. Hun er involvert i forskjellige prosjekter som handler om elever med stort læringspotensial.

Sven Nilsen er dr.scient. og professor emeritus i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Forskningsinteressene er innen området spesialundervisning sett i forhold til inkluderende og tilpasset opplæring. Han har spesielt rettet søkelyset mot forholdet mellom sentralt fastsatte læreplaner, planlegging av klassens arbeid og individuelle opplæringsplaner. Nilsen har medvirket i utgivelsen av flere bøker og publisert artikler både nasjonalt og internasjonalt innen de nevnte områdene. Blant bøkene kan nevnes Inkludering og mangfold (2017) og De uferdige utdanningsreformer og Fagfornyelsen LK20 (2021), den siste sammen med Halvor Bjørnsrud.