Den intensive leseopplæringen
Dialog og mestring når lesingen har låst seg
Bente E. Hagtvet, Jørgen Frost og Vigdis Refsahl
Forfatter: | Solveig-Alma Halaas Lyster |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2019 |
Antall sider: | 132 |
Forlag: | Cappelen Damm Akademisk |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788202625344 |
Kategori: | Pedagogikk og lærerutdanning og Lese- og skriveopplæring |
Fag: | Lese- og skriveopplæring |
Nivå: | 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, Akademisk |
Lese- og skrivevansker har tradisjonelt vært noe spesialpedagogene arbeider med, men i dag har den enkelte lærer fått et langt større ansvar for å forebygge og å oppdage lese- og skrivevansker på et tidlig tidspunkt. Da er det viktig at læreren har kunnskap om lese- og skrivevansker og om vanskenes sammenheng med skriftspråkets grunnleggende prinsipper og lese- og skriveutviklingens dimensjoner.
Denne andre utgaven av boka gir en oppdatert presentasjon av hva vi vet om dysleksi og leseforståelsesvansker, og hva lærere kan gjøre for å kartlegge elevenes lese- og skriveutvikling, oppdage lese- og skrivevansker og sette i gang relevante tiltak eller forebyggende og tilpasset opplæring.
Elever med lese- og skrivevansker er aktuell for lærerstudenter, lærere, spesialpedagoger og andre som jobber med eller er opptatt av lese- og skriveopplæring.
Dialog og mestring når lesingen har låst seg
Bente E. Hagtvet, Jørgen Frost og Vigdis Refsahl