Elever med lese- og skrivevansker (Heftet)

Hva vet vi? Hva gjør vi?

Forfatter:

Solveig-Alma Halaas Lyster

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 132
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202625344
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning og Lese- og skriveopplæring
Fag: Lese- og skriveopplæring
Nivå: 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, 8. trinn, 9. trinn, 10. trinn, Akademisk
Om utgivelsen Elever med lese- og skrivevansker

Lese- og skrivevansker har tradisjonelt vært noe spesialpedagogene arbeider med, men i dag har den enkelte lærer fått et langt større ansvar for å forebygge og å oppdage lese- og skrivevansker på et tidlig tidspunkt. Da er det viktig at læreren har kunnskap om lese- og skrivevansker og om vanskenes sammenheng med skriftspråkets grunnleggende prinsipper og lese- og skriveutviklingens dimensjoner.

Denne andre utgaven av boka gir en oppdatert presentasjon av hva vi vet om dysleksi og leseforståelsesvansker, og hva lærere kan gjøre for å kartlegge elevenes lese- og skriveutvikling, oppdage lese- og skrivevansker og sette i gang relevante tiltak eller forebyggende og tilpasset opplæring.

Boka er aktuell for lærerstudenter, lærere, spesialpedagoger og andre som jobber med eller er opptatt av lese- og skriveopplæring.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)
Solveig-Alma Halaas Lyster er professor emerita i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hun har lang erfaring som lærer, logoped og PP-rådgiver. Hennes forskning er knyttet til forebygging av lese- og skrivevansker, til forholdet mellom språk og lesing og til hvordan ulike dimensjoner i leseprosessen påvirker hverandre. Lyster har publisert en rekke artikler og kapitler nasjonalt og internasjonalt og skrevet flere bøker om språk- og lesevansker der tiltak og forebygging av vansker har fått mye oppmerksomhet.