Jørgen Frost er utdannet lærer og skolepsykolog og har mye erfaring fra undervisning og rådgivning om elever med lese- og skrivevansker. Phd fra universitetet i København om betydning av språklig bevissthet og tidlig skriving for den første skriftspråklige utviklingen. Jobbet fra 1994-2007 på dysleksiseksjonen på Bredtvet kompetansesenter og fra 2007-2014 som professor på Institutt for spesialpedagogikk ved UiO. Forskningsfokus har vært forebygging og tidlig innsats for barn med lese- og skrivevansker samt vokabularets betydning for skriftspråklig utvikling.
Bente E. Hagtvet er er professor emerita i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Hagtvet har barns læring av språk i tale og skrift som overordnede forskningsfelt. Hun har særlig beskjeftiget seg med forsinket og avvikende språkutvikling og hvordan skriftspråklige nederlag kan forebygges i barnehagen og skolens begynneropplæring.
Vigdis Refsahl er seniorrådgiver i Statped sørøst. Hun er utdannet cand.paed. med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har arbeidet i skolen, PPT og i Statped, med dysleksi som sitt arbeidsfelt. Refsahl har bred erfaring med systemrettede arbeidsoppgaver i skoler og kommuner for å styrke leseopplæringen på alle områder, fra 1. trinn til videregående skole og voksenopplæring.