Gode lesestrategier (Heftet)

Forfatter:

Øistein Anmarkrud og Vigdis Refsahl

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 88
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202596804
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Norsk og Lese- og skriveopplæring
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Gode lesestrategier

Fra mellomtrinnet av handler ikke leseundervisningen lenger om å lære å lese, men om å lese for å lære - i alle fag. For at elevene skal tilegne seg fagstoff er det avgjørende at de forstår det de leser. Forfatterne av denne boka hevder at eksplisitt undervisning i lesestrategier kan hjelpe elevene til å utvikle sin leseforståelse.

Boka gir en innføring i hva lesestrategier er, hvilke strategier som passer for mellom- og ungdomstrinnet og hvordan man kan undervise i dem. Målet er at elevene skal kunne velge hensiktsmessige lesestrategier i møtet med ulike tekster og ulike lesesituasjoner. For å komme dit er man som lærer nødt til å se arbeid med lesestrategier, aktivering av elevenes bakgrunnskunnskap og stimulering av lesemotivasjon i tett sammenheng. Boka inneholder en skjematisk oversikt over disse tre områdene som er nyttig for lærere i planlegging av undervisningen.

Boka er en oppdatert og utvidet utgave av Gode lesestrategier - på mellomtrinnet. Forfatterne har justert strategiutvalg og eksempler slik at boka passer for lærere på både mellom- og ungdomstrinn i dagens skole.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Øistein Anmarkrud er professor i spesialpedagogikk ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. I sin forskning er han spesielt opptatt av hvordan lesere med og uten dysleksi leser og forstår multiple informasjonskilder. Anmarkrud har tidligere arbeidet som rådgiver i dysleksiteamet ved Bredtvet kompetansesenter, og som pedagogisk-psykologisk rådgiver i PPT.

Vigdis Refsahl er seniorrådgiver i Statped sørøst. Hun er utdannet cand.paed. med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har arbeidet i skolen, PPT og i Statped, med dysleksi som sitt arbeidsfelt. Refsahl har bred erfaring med systemrettede arbeidsoppgaver i skoler og kommuner for å styrke leseopplæringen på alle områder, fra 1. trinn til videregående skole og voksenopplæring.