Gode lesestrategier (Heftet)

Forfatter:

Øistein Anmarkrud og Vigdis Refsahl

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2019
Antall sider: 88
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202596804
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Norsk og Lese- og skriveopplæring
Fag: Lese- og skriveopplæring, Norsk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Gode lesestrategier

Fra mellomtrinnet av handler ikke leseundervisningen lenger om å lære å lese, men om å lese for å lære - i alle fag. For at elevene skal tilegne seg fagstoff er det avgjørende at de forstår det de leser. Forfatterne av denne boka hevder at eksplisitt undervisning i lesestrategier kan hjelpe elevene til å utvikle sin leseforståelse.

Boka gir en innføring i hva lesestrategier er, hvilke strategier som passer for mellom- og ungdomstrinnet og hvordan man kan undervise i dem. Målet er at elevene skal kunne velge hensiktsmessige lesestrategier i møtet med ulike tekster og ulike lesesituasjoner. For å komme dit er man som lærer nødt til å se arbeid med lesestrategier, aktivering av elevenes bakgrunnskunnskap og stimulering av lesemotivasjon i tett sammenheng. Boka inneholder en skjematisk oversikt over disse tre områdene som er nyttig for lærere i planlegging av undervisningen.

Boka er en oppdatert og utvidet utgave av Gode lesestrategier - på mellomtrinnet. Forfatterne har justert strategiutvalg og eksempler slik at boka passer for lærere på både mellom- og ungdomstrinn i dagens skole.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Øistein Anmarkrud er professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, og professor II i spesialpedagogikk ved Høgskolen Kristiania. I sin forskning er han særlig opptatt av hvordan elever med og uten dysleksi forstår digitale og multimediale tekster, og hvilke kognitive og motivasjonelle faktorer som påvirker denne forståelsen. Anmarkrud har tidligere arbeidet som rådgiver i dysleksiteamet ved Bredtvet kompetansesenter, og som pedagogisk-psykologisk rådgiver i PPT.

Vigdis Refsahl er seniorrådgiver i Statped sørøst. Hun er utdannet cand.paed. med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgiving og har arbeidet i skolen, PPT og i Statped, med dysleksi som sitt arbeidsfelt. Refsahl har bred erfaring med systemrettede arbeidsoppgaver i skoler og kommuner for å styrke leseopplæringen på alle områder, fra 1. trinn til videregående skole og voksenopplæring.