Radius 5-7

  • Fag: Matematikk
  • Nivå: 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, Barnetrinnet 5-7
  • Læreplan: Kunnskapsløftet
  • Komponent: , Grunnbok, Arbeidsbok, Lærerens bok, Fagnettsted, Digital ressurs
Titler/Bestilling
Radius har som mål at elevene skal oppleve matematikkfaget som spennende, utvikle fleksible regnestrategier og bruke sin matematiske kompetanse til å løse sammensatte oppgaver.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Radius inneholder flere oppgaver der elevene skal samtale om og reflektere over ulike løsningsstrategier. Disse oppgavene er tydelig merket.

Å kunne skrive
Radius legger opp til at elevene skal ha kladdebok helt fra 1. trinn. I kladdeboka skal elevene tegne og skriftliggjøre tankene sine. Slik vil elevene kunne knytte sammenhenger mellom symboler, tegninger, konkreter og tekst.

Å kunne lese
Radius gir visuell støtte til oppgavene. Illustrasjonene skal hjelpe elevene til å forstå oppgavene lettere og til å «lese» bilder og symboler. Slik utvikler elevene mentale bilder som senere vil hjelpe dem i forhold til mer abstrakte oppgaver. Dette gir også en differensiering ut fra abstraksjonsnivå.

Å kunne regne
Radius har et mål om at elevene skal utvikle god tallforståelse og fleksible regnestrategier, og oppdage sammenhenger og systemer i matematikken. Disse basisferdighetene trenger elevene for å kunne løse sammensatte problemløsningsoppgaver.

Digitale ferdigheter
Radius bruker digitale verktøy til å utforske og visualisere problemer og løsninger for elevene. Elevene skal publisere og vise sine egne løsningsstrategier.
Radius gir elevene en innføring i ulike programmer med tilhørende oppgaver.


Forfatterbilde

Hanne Hafnor Dahl

Hanne Hafnor Dahl har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. > Forfatterprofil
Forfatterbilde

Jan Erik Gulbrandsen

Jan Erik Gulbrandsen, lektor har skrevet lærebøker i matematikk og naturfag. > Forfatterprofil
Forfatterbilde

Randi Løchsen

Randi Løchsen er spesialpedagog med hovedvekt på matematikkvansker. Hun har skrevet tilleggslitteratur i både matematikk og naturfag. > Forfatterprofil
Forfatterbilde

Kristin Måleng

Kristin Måleng har bakgrunn som allmennlærer og har lang undervisningserfaring innen matematikk på mellomtrinnet. Nå er hun inspektør ved Son skole i Vestby kommune. > Forfatterprofil
Forfatterbilde

May-Else Nohr

May-Else Nohr har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. > Forfatterprofil
Forfatterbilde

Vibeke Saltnes Olsen

Vibeke Saltnes Olsen har bakgrunn som allmennlærer, har undervisningserfaring fra mellomtrinnet og master i skoleledelse. Nå arbeider hun som rektor ved Vestli skole i Oslo. > Forfatterprofil

For å be om vurderingseksemplar må du være registrert og innlogget.