Radius 1-4

Fag: Matematikk
Nivå: 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn
Læreplan: Kunnskapsløftet
Komponent: Arbeidsbok, Digital ressurs, Ekstra materiell, Fagnettsted, Grunnbok, Lærerens bok
Om læreverket Radius 1-4

Matematikkverket som øker mest

 

Radius legger til rette for å utvikle god tallforståelse og hensiktsmessige regnestrategier:
· tellekompetanse som basis for regning
· automatisere enkle kombinasjoner
· utvikle fleksible regnestrategier
· visualisere og konkretisere oppgaver for å utvikle mentale bilder
· oppdage sammenhenger i matematikkfaget
· åpne problemløsningsoppgaver fra 1. til 7. trinn

Grunnleggende ferdigheter


Muntlige ferdigheter
Radius inneholder flere oppgaver der elevene skal samtale om og reflektere over ulike løsningsstrategier. Disse oppgavene er tydelig merket.

Å kunne skrive
Radius legger opp til at elevene skal ha kladdebok helt fra 1. trinn. I kladdeboka skal elevene tegne og skriftliggjøre tankene sine. Slik vil elevene kunne knytte sammenhenger mellom symboler, tegninger, konkreter og tekst.

Å kunne lese
Radius gir visuell støtte til oppgavene. Illustrasjonene skal hjelpe elevene til å forstå oppgavene lettere og til å «lese» bilder og symboler. Slik utvikler elevene mentale bilder som senere vil hjelpe dem i forhold til mer abstrakte oppgaver. Dette gir også en differensiering ut fra abstraksjonsnivå.

Å kunne regne
Radius har et mål om at elevene skal utvikle god tallforståelse og fleksible regnestrategier, og oppdage sammenhenger og systemer i matematikken. Disse basisferdighetene trenger elevene for å kunne løse sammensatte problemløsningsoppgaver.

Digitale ferdigheter
Radius bruker digitale verktøy til å utforske og visualisere problemer og løsninger for elevene. Elevene skal publisere og vise sine egne løsningsstrategier.
Radius gir elevene en innføring i ulike programmer med tilhørende oppgaver.

 

Til toppen

Andre aktuelle læreverk

Forfatter(e)
May-Else Nohr har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
May-Else Nohr har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.
Hanne Hafnor Dahl har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Hanne Hafnor Dahl har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.
Titler/bestilling