Boken innledes med et kapittel om Vygotskys liv og lære. I de øvrige kapitlene aktualiseres hans teorier gjennom temaene læring og utvikling i lek og undervisning, metakognitiv teori, språkoppfatninger og skolefaglig læring, den nærmeste utviklingssonens betydning for pedagogisk praksis, den historiske dimensjonen og tospråklighetsforskningen.
Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap.
Kamil Øzerk er Cand. paed, dr.polit., professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Sámi allaskuvla/Samisk høgskole. Øzerk har publisert faglige artikler og bøker om tospråklig opplæring, læreplanteori, opplæringsteori, andrespråkslæring, NEIS-modellen, lesing, skolebasert læring og autisme.