Vygotsky i pedagogikken (Heftet)

Forfatter:

Ivar Bråten (red.)

Forfatter: , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 1996
Antall sider: 192
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788245600735
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Pedagogikk
Fag: Pedagogikk, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn, 5. trinn, 6. trinn, 7. trinn, Akademisk
Om utgivelsen Vygotsky i pedagogikken

Boken innledes med et kapittel om Vygotskys liv og lære.
I de øvrige kapitlene aktualiseres hans teorier gjennom temaene læring og utvikling i lek og undervisning, metakognitiv teori, språkoppfatninger og skolefaglig læring, den nærmeste utviklingssonens betydning for pedagogisk praksis, den historiske dimensjonen og tospråklighetsforskningen.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Ivar Bråten er professor i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet Oslo. Han forsker særlig på temaet kritisk lesing av multiple og digitale tekster og har blant annet utgitt boken Leseforståelse (Cappelen Damm Akademisk, 2007) og The Handbook of Multiple Source Use (med Jason Braasch og Matt McCrudden, Routledge, 2018).

Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap.

Kamil Øzerk har lærerbakgrunn med gradene cand.paed. og dr.polit. Han er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo og professor II ved Sámi allaskuvla / Sámi University of Applied Sciences. Han har tatt godkjente autismerelaterte sertifiseringskurs fra flere amerikanske universiteter.