Boken innledes med et kapittel om Vygotskys liv og lære.
I de øvrige kapitlene aktualiseres hans teorier gjennom temaene læring og utvikling i lek og undervisning, metakognitiv teori, språkoppfatninger og skolefaglig læring, den nærmeste utviklingssonens betydning for pedagogisk praksis, den historiske dimensjonen og tospråklighetsforskningen.
Erling Lars Dale ( 1946-2011) var ansatt som professor i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Han utga en rekke bøker og artikler fra 1972 og frem til sin død i 2011. Hans siste publikasjoner tok for seg spørsmål knyttet til differensiering og tilpasning i grunnopplæringen og kunnskapsregimer i pedagogikk og utdanningsvitenskap.
Kamil Øzerk har lærerbakgrunn med cand. paed. og dr.polit grader. Han er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo og prof. II ved Sámi allaskuvla / Sámi University of Applied Sciences. Han har tatt godkjente autismerelaterte sertifiseringskurs fra flere amerikanske universiteter.