Kjemien stemmer Kjemi 1 og Kjemi 2

Kjemien stemmer Kjemi 1 Grunnbok (2012) (Heftet)

Forfatter:

Truls Grønneberg, Merete Hannisdal, Bjørn Pedersen og Vivi Ringnes

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2012
Antall sider: 240
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Nynorsk
ISBN: 9788202371913
Kategori: Kjemi 1
Læreplan: Kunnskapsløftet
Fag: Kjemi 1
Nivå: Vg2
Komponent: Grunnbok
Om utgivelsen Kjemien stemmer Kjemi 1 Grunnbok (2012)
Læreverket er revidert på bakgrunn av en stor spørreundersøkelse våren 2011. Over 200 kjemilærere som underviste etter den tidligere utgaven, har svart på undersøkelsen og gitt innspill til forbedringer.

Denne utgaven av Kjemien stemmer Kjemi 1
• er omarbeidet som følge av lærernes innspill
• har flere faktarammer og tabeller som gjør stoffet mer tilgjengelig for elevene
• har et nyskrevet kapittel 6: Varme, uorden og spontanitet
• er faglig oppdatert
• har aktiviteter som er sikkerhetsvurdert mht farlige kjemikalier og bruk av erstatningsstoffer

Gratis elev- og lærersider
Læreverkets elevnettsted inneholder interaktive oppgaver, aktiviteter, illustrasjoner, nyttige lenker og utfyllende fagstoff. Nettstedet følger den samme inndelingen i kapitler som boka. Et eget passordbelagt lærernettsted inneholder en oppgavebank og løsningsforslag til tidligere gitte eksamener.

Komponenter
• Grunnbok med teori
• Studiebok med oppgaver, aktiviteter og fasit
• Elevnettsted, gratis (med lydfiler)
• Lærernettsted, gratis lisens
• Brettbok-utgave

http://kjemienstemmer.cappelendamm.no/

Til toppen

Forfatter(e)

Truls Grønneberg er førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo og leder av Skolelaboratoriet – kjemi, ved Kjemisk institutt.

Grønneberg har forskererfaring og lang erfaring med å lage og gjennomføre etter- og videreutdanningskurs for lærere. Han har deltatt i nasjonalt fagplanarbeid og er medforfatter av Praktisk kjemi (1983), Praktisk miljøkjemi (1992), Mikrosynteser i organisk kjemi 3KJ (1994), læreverket Kjemien stemmer 2KJ (1997) og 3KJ (1998), Kjemien stemmer (forkurs i kjemi for ingeniørutdanning, maritim høgskoleutdanning, 2004) og Innføring i kjemi på universitetsnivå (2005).

Merete Hannisdal er førstelektor ved Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning. Hun har lang erfaring fra undervisning i grunnskole og videregående skole. Hun har også arbeidet ved Skolelaboratoriet i kjemi, Universitetet i Oslo.

Merete har deltatt i nasjonalt fagplanarbeid og er medforfatter av Praktisk kjemi (1983), Praktisk miljøkjemi (1992), læreverket Kjemien stemmer 2KJ (1997) og 3KJ (1998), læreverket Eureka! – naturfag for ungdomstrinnet (2006) og Kjemi fagdidaktikk - Kjemi i skolen (2006).

Bjørn Pedersen er pensjonert professor ved Kjemisk institutt, UiO hvor han er utdannet og tatt sin doktorgrad. Der har han fortsatt arbeidsplass. Han har vært forsker og forskningsjef ved Sentralinstitutt for industriell forskning (nå en del av Sintef).

Hans forskningsfelt har vært bestemmelse av struktur og dynamikk i faste stoffer. Han har hatt ansvaret for, og undervist i, begynneremnene i kjemi ved universitet fra 1989 til 2003. Han har utviklet læremidler for kursene som er publisert som kompendier, bøker og videoer. Videoene ble brukt i et fjernnundervisningsopplegg som han utviklet og som ble administrert av NKI-skolen. Bøkene er Generell kjemi og KjemiData som er kommet på Universitetsforlaget i to utgaver.

Sammen med Truls Grønneberg har han publisert Innføring i kjemi som brukes i dagens begynneremne i kjemi. Han forsker for tiden på kjemiens historie i Norge.

Vivi Ringnes er førsteamanuensis med lang erfaring fra undervisning i videregående skole og fra utdanning av lærere i praktisk-pedagogisk utdanning ved Universitetet i Oslo.

Hun har utarbeidet etter- og videreutdanningskurs for lærere og analysert data fra undersøkelsen Kjemiutdanning i Norge (2005).

Ringnes har skrevet Elevene og naturfagene i den videregående skolen (1988), Elevers kjemiforståelse (1993) og Navn på kjemiske stoffer (1996). Hun er medforfatter av læreverket Kjemien stemmer 2KJ (1997) og 3KJ (1998) og av Kjemi fagdidaktikk - Kjemi i skolen (2006).

Kjemien stemmer Kjemi 1 og Kjemi 2
Læreverket er revidert på bakgrunn av en stor spørreundersøkelse våren 2011. Over 200 kjemilærere som underviste etter den tidligere utgaven, har svart på undersøkelsen og gitt innspill til forbedringer.