Relasjoner, tanker og følelser i skolen Unibok (Nettsted)

Forfatter:

Anne Torhild Klomstén og Camilla Fikse

Forfatter: og
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2021
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202738235
Varighet: Fram til 31.08.2022
Nivå: Akademisk
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Relasjoner, tanker og følelser i skolen Unibok

Unibok er en digital utgave av boka. Denne utgaven er kun til salgs for skoler og kan ikke kjøpes av privatpersoner. Vennligst se andre utgaver for privat kjøp.

Denne boka handler om hvordan lærere kan arbeide med relasjoner, tanker og følelser, både med elevene i klasserommet og sammen med kollegaer. Forfatterne gir en innføring i tema som relasjoner, tanker, følelser og kroppslig sansing, og er skrevet med Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 som bakteppe. Hvert kapittel inneholder teoretisk og forskningsbasert kunnskap, samt ferdighetsøvelser som kan praktiseres i skolen.

Et sentralt premiss for boka er at elever kan tilegne seg kunnskap om relasjoner, tanker og følelser gjennom å arbeide med oppgaver, øvelser og ved å delta i refleksjoner, både individuelt og sammen med medeelver og lærere. Øvelsene kan tilpasses ulike aldersgrupper og situasjoner, og anvendes i skolehverdagen. Flere av øvelsene er også egnet for lærerstudenter og kollegiet i skolen.

Boka passer for lærerstudenter og lærere. Den er også aktuell for andre som arbeider med barn og unge.

Når du har lisens og tilgang til boka, finner du den i «Mine unibøker» på www.unibok.no eller via «Min side» på cda.no.

Til toppen

Forfatter(e)

Camilla Fikse jobber som førsteamanuensis i rådgivningsvitenskap ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Hun har bakgrunn som førskolelærer og har vært daglig leder i barnehagen. Hun har siden 2008 undervist på masterprogrammet i rådgivningsvitenskap og masterspesialiseringen relasjonell ledelse. Hun har vektlagt fokus på følelser både i barnehagen og i klasserommet i en årrekke. I sitt vitenskapelige arbeid har hun lagt vekt på vekst og utvikling i et relasjonelt perspektiv, relasjonell kapasitetsbygging og samskaping.

Anne Torhild Klomstén er førsteamanuensis i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Hennes forskning rettes blant annet mot barn og ungdoms selvoppfatning knyttet til skole og idrett. Hennes faglige hjertebarn omhandler barn og unges psykiske helse i skolen, og spesielt livsmestringstematikk som berører tanker, følelser og relasjoner. Klomstèn har publisert flere forskningsartikler og bokkapitler om tematikken, og er en aktiv formidler til praksisfeltet.