Relasjoner, tanker og følelser i skolen (Heftet)

Samskapt læring knyttet til fagfornyelsen

Forfatter:

Anne Torhild Klomstén og Camilla Fikse

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2021
Antall sider: 200
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202726492
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Relasjoner, tanker og følelser i skolen

Denne boka handler om hvordan lærere kan arbeide med relasjoner, tanker og følelser, både med elevene i klasserommet og sammen med kollegaer, og er skrevet med Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 som bakteppe. Hvert kapittel inneholder teoretisk og forskningsbasert kunnskap, samt ferdighetsøvelser som kan praktiseres i skolen.

Et sentralt premiss for boka er at elever kan tilegne seg kunnskap om relasjoner, tanker og følelser gjennom å delta i refleksjoner og arbeide med oppgaver og øvelser – både individuelt og sammen med medelever og lærere. Øvelsene kan tilpasses ulike aldersgrupper og situasjoner, og anvendes i skolehverdagen. Flere av øvelsene er også egnet for lærerstudenter og kollegiet i skolen.

Til toppen

Andre utgaver

Andre aktuelle titler

Forfatter(e)

Anne Torhild Klomstén er førsteamanuensis i pedagogisk psykologi ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Hennes forskning rettes blant annet mot barn og ungdoms selvoppfatning knyttet til skole og idrett. Hennes faglige hjertebarn omhandler barn og unges psykiske helse i skolen, og spesielt livsmestringstematikk som berører tanker, følelser og relasjoner. Klomstèn har publisert flere forskningsartikler og bokkapitler om tematikken, og er en aktiv formidler til praksisfeltet. Hun er medforfatter av boka Relasjoner, tanker og følelser i skolen (2021). Les mer om Klomstén på NTNU.

Camilla Fikse jobber som førsteamanuensis i rådgivningsvitenskap ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU i Trondheim. Hun har bakgrunn som førskolelærer og har vært daglig leder i barnehagen. Hun har siden 2008 undervist på masterprogrammet i rådgivningsvitenskap og masterspesialiseringen relasjonell ledelse. Hun har vektlagt fokus på følelser både i barnehagen og i klasserommet i en årrekke. I sitt vitenskapelige arbeid har hun lagt vekt på vekst og utvikling i et relasjonelt perspektiv, relasjonell kapasitetsbygging og samskaping. Fikse er medforfatter av boka Relasjoner, tanker og følelser i skolen (2021) og medredaktør av boka Perspektiver på livsmestring i skolen (2020). Les mer om Fikse på NTNU.