Lek (Heftet)

Forfatter:

Maria Øksnes og Torben Hangaard Rasmussen

Barndom i barnehagen er en bokserie som består av fagfellevurderte vitenskapelige antologier der hver bok tar opp et sentralt forskningstema innen barnehagefeltet. Hvert tema belyses ut fra ulike teoretiske og forskningsmessige perspektiver av nordiske barnehageforskere og forskere fra felt som er relevante for det aktuelle temaet.

Legg i ønskeliste

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2017
Antall sider: 174
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202569563
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Barns utvikling, lek og læring og Barnehagelærerutdanning
Fag: Barns utvikling, lek og læring
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Lek

Barns lek er kanskje det mest omdiskuterte temaet i barnehagepedagogikken.

I Lek presenterer nordiske forskere ny kunnskap om barns lek. Artiklene i denne fagfellevurderte vitenskapelige antologien er et bidrag til den pågående utviklingen av ny innsikt i hvordan vi kan forstå barns lek. Forskningen springer ut av forskjellige forskningstradisjoner innenfor samfunnsvitenskap og humaniora. Artiklene har relevans som aktuell forskning for profesjonelt arbeid med barn. Forskerne drøfter blant annet tema som:

  • Lekens evolusjon og epigenetikk
  • Lekens fenomenologi
  • Lek som borderlinefenomen
  • Barns spontane lek
  • Barnehagens lekeplass
  • Lekens egenverdi og nytteverdi

Artiklene i boka bidrar med ny kunnskap som gir utdypet forståelse for barns lek innenfor institusjonelle rammer.

Bidragsytere i denne boken er: Maria Øksnes og Torben Hangaard Rasmussen (red), Kjetil Steinsholt, Dion Sommer, Kristin Danielsen Wolf, Einar Sundsdal og Hanne Verum Sørensen. Intervju med Wendy Russell.

Til toppen

Andre aktuelle titler

  • Vennskap

    Maria Øksnes og Anne Greve (red.)

    Heftet
  • Læring

    Maria Øksnes og Einar Sundsdal (red.)

    Heftet
  • Motstand

    Maria Øksnes og Marcus Samuelsson (red.)

    Heftet
Forfatter(e)
Maria Øksnes, ph.d., er førsteamanuensis i pedagogikk ved Program for lærerutdanning, NTNU, Trondheim. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. Øksnes har særlig tatt opp emner som danning, demokrati og motstand, barns lekekultur. Øksnes er medredaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Torben Hangaard Rasmussen, er pedagog, forfatter og uavhengig forsker. Han har skrevet bøker og artikler om lek, pedagogikk, fenomenologi og hermeneutikk. Han er med i styregruppen for nettverket Eksistensiel fænomenologi. Utvalgte bøker om lek: Den store leg (1985), Orden og kaos (1992).

Einar Sundsdal, PhD, er førsteamanuensis i pedagogikk ved Fakultet for lærer- og tolkeutdanning, NTNU. Han har doktorgrad i pedagogisk filosofi fra Universitetet i Oslo. Sundsdal har i sin forskning vært særlig opptatt av danningsteori og pedagogiske grunnlagsspørsmål. Han har publisert en rekke artikler som tar opp barnehagepedagogiske problemstillinger.

Sundsdal er redaktør for tidsskrift for pedagogikk og kritikk.