Maria Øksnes er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes forskningsinteresser er først og fremst knyttet til områdene lek, fritid, barndom og ungdom. Øksnes har særlig tatt opp emner som danning, demokrati og motstand og barns lekekultur. Hennes bok
Lekens flertydighet. Om barns lek i en institusjonalisert barndom (2010) er oversatt til flere språk
. Øksnes er sammen med Sundsdal, Løvlie og Kvam, redaktør for
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Einar Sundsdal er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. Sundsdal har i sin forskning vært særlig opptatt av danningsteori og pedagogiske grunnlagsspørsmål. Han har publisert en rekke artikler som tar opp barnehagepedagogiske problemstillinger. Seneste bøker er Leklust i skolan. Främja lekens egenvärde (2017) med Maria Øksnes og antologien Ungdom, danning og fellesskap (2018), redigert med Maria Øksnes og Cecilie Haugen. Sundsdal er, sammen med Øksnes, Løvlie og Kavm, redaktør for Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Merete Lund Fasting, f. 1970, har studert ved Norges idrettshøgskole og har ph.d. i pedagogikk. Arbeider som førsteamanuensis ved Universitetet i Agder. Interessefelt: barn, bevegelse, lek, friluftsliv, folkehelse og astma.
Hansjörg Hohr er professor emeritus i pedagogisk filosofi ved Universitetet i Oslo, institutt for pedagogikk. Hans faglige tyngdepunkt ligger i estetikk, kunnskapsbegrep og sosialiseringsteori. Av nyere bokutgivelser kan nevnes
Erfahrungstheoretische Begründung ästhetischer Erzieung (2017),
Das Märchen – zwischen Kunst, Mythos und Spiel (2012),
Gesellschaft, Religion und Ästhetik in der Erziehungsphilosophie John Deweys (2012) sammen med Hein Retter.
Sturla Sagberg er professor i religion, livssyn og etikk ved Dronning Mauds Minne, Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Han har skrevet flere bøker og en lang rekke artikler i skjæringsfeltet mellom etikk og religionspedagogikk. Siste bok var
Religion, verdier og danning (2012) som er en fagbok primært for barnehagelærerutdanningen.