Inkluderende kroppsøving (Ebok)

Forfatter:

Øyvind Førland Standal og Gro Rugseth (red.)

Forfatter: og
Innbinding: Ebok
Utgivelsesår: 2021
Kopibeskyttelse: Readium LCP
Filstørrelse: 3.78 MB
Filformat: EPUB3
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202732134
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Kroppsøving og Lærerutdanning
Fag: Kroppsøving
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Inkluderende kroppsøving

Boka handler om hvordan kroppsøvingsfaget kan bli en god plass å være for alle elever. Forfatterne ønsker å gi et kunnskapsbasert bidrag som kan hjelpe kroppsøvingslærere til å reflektere over og analysere sin egen undervisningspraksis, med sikte på å skape rom for inkludering. Et inkluderende kroppsøvingsfag bør kjennetegnes av gode læringsrom og aktiviteter, heller enn spesielle tiltak rettet mot enkeltelever. Trass i dette viser det seg at enkelte grupper av elever erfarer ekskludering i faget.

Denne reviderte utgaven av boka har fått et nytt kapittel som omhandler forholdet mellom inkludering og et av skolens overordnede formål, nemlig danning. Utover dette er alle kapitlene i boka oppdatert på bakgrunn av nyere forskning og ikke minst det nye læreplanverket som har blitt introdusert fra og med 2020.

Målgruppen for boka er forskere, lærerutdannere, studenter og lærere.

E-boka tilsvarer 2. trykte utgave.

Til toppen

Andre utgaver

Inkluderende kroppsøving
Bokmål Heftet 2021
Forfatter(e)

Gro Rugseth er ansatt som førsteamanuensis II i idrettsmedisin ved Norges idrettshøgskole, Avdeling for idrettsmedisin. Rugseth er utdannet fysioterapeut og har doktorgrad i helsevitenskap fra Universitetet i Oslo. I sitt doktorgradsarbeid undersøkte Rugseth voksne personers erfaringer med å leve som overvektig og fet. Hennes forskningsinteresser har siden i hovedsak dreid seg om livsstilsproblematikk, ulike rehabiliteringskontekster og studenters læring.

Øyvind Førland Standal har doktorgrad i idrettsvitskap frå Norgesidrettshøgskole. Han er utdanna kroppsøvingslærar med spesialisering i fysisk aktivitet og funksjonshemming. Standal er tilsett som professor ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, OsloMet – storbyuniversitetet. Forskningsmessig har Standal arbeidd med kroppsleg læring, inkluderande bevegelsespedagogikk og studentars læring i og gjennom yrkespraksis.

Ansatt som førsteamanuensis ved Seksjon for idrett og kroppsøving, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet – storbyuniversitetet. Han har utdanning i idrettsvitenskap fra idrettshøgskolen i Köln, pedagogikk og fysikk fra Universitetet i Köln (Tyskland) og en doktorgrad fra Norges idrettshøgskole i idrettsvitenskap. I sin postdoktorstilling ved Senter for profesjonsstudier (OsloMet) arbeidet han med lærerstudentenes utvikling av danning i og etter utdanningen sin.

Anne Birgitte Leseth er sosialantropolog og førsteamanuensis ved Senter for Profesjonsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har mange års erfaring med metodeundervisning ved universitet og høgskole og arbeider med kulturanalytiske perspektiver på utdanning og arbeidsliv.