Pedagogisk entreprenørskap
Kreativitet, livsmestring og dybdelæring i skolen
Inger Karin Røe Ødegård og Tori Virik Nøvik
Forfatter: | Anne Selvik Ask og Inger Karin Røe Ødegård |
Innbinding: | Heftet |
Utgivelsesår: | 2015 |
Antall sider: | 212 |
Forlag: | Portal forlag |
Språk/målform: | Bokmål |
ISBN: | 9788283140569 |
Kategori: | Pedagogikk og lærerutdanning og Utdanningsledelse |
Fag: | Utdanningsledelse |
Nivå: | Akademisk |
«Skolen er gått ut på dato», skrev Helene i et leserinnlegg i Aftenposten i juni 2013. Hun hadde nettopp fullført 13 års skolegang. Hun var selv en mester i å gi læreren det svaret han ville ha, og fikk toppkarakterer i mange fag. Likevel mener hun at skolen trenger et systemskifte. Helene hevder at dagens skolesystem prioriterer de som liker å sitte stille, folk som kan fasiten eller liker å reflektere innenfor gitte rammer. Vi skaper ikke nye arbeidsplasser av å reprodusere kunnskap, sier Helene og hevder at skolepolitikken er altfor opptatt av teorifagene uten nødvendig sammenheng med praksis.
Entreprenørskap som læringsstrategi innebærer en aktiv medvirkning fra alle elever, og kan være et av svarene på Helenes kritiske synspunkter. Dette er ikke ukjente tanker for verken skolebyråkrater, rektorer eller lærere. I handlingsplanen Entreprenørskap i utdanningen" fra grunnskole til høyere utdanning fra 2009 står det at innovasjons- og nyskapingskompetanse skal være integrert i alle fagområder på alle nivåer i norsk skole innen 2012. Det målet er langt fra nådd. Kanskje kan denne boken inspirere studenter, lærere og rektorer til å endre sin undervisning i mer praktisk retning? Vi tror skolen har mye å tjene på en slik omdreining.
I boka møtes forskning og praksis. Vi stiller didaktiske spørsma°l som:
Kreativitet, livsmestring og dybdelæring i skolen
Inger Karin Røe Ødegård og Tori Virik Nøvik