May Britt Postholm er professor ved NTNU, Institutt for lærerutdanning. Med sin utdanning som lærer og sin undervisningserfaring fra ungdomstrinnet er Postholms interessefelt hovedsakelig rettet mot tre områder: utdanningsforskning, kvalitativ forskningsmetode og forsknings- og utviklingsarbeid (FoUarbeid). Postholm har publisert bøker og en rekke artikler som omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt, og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode og FoU-arbeid. Hun har metodeundervisning på bachelor-, master- og doktorgradsnivå.
Tove Steen-Olsen er førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærer- og tolkeutdanning, hvor hun de siste fem årene har ledet forsknings- og utviklingsarbeidet. Steen-Olsen har doktorgrad i pedagogikk og har ledet og deltatt i flere tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter. Hennes forskningsarbeider har i hovedsak dreid seg om utdanningsforskning med fokus på læring, motivasjon og mestring, og om kulturforståelse, samspill og kompetanse. Steen-Olsen har publisert forskningsrapporter, bøker og artikler.