Grunnleggende norsk, Grunnleggende norsk (1-10), Norsk for nybegynnere (A1-A2), Norsk som andrespråk, Samfunnsfag for minoritetsspråklige, Samfunnskunnskap
I de ti leseheftene i serien finner deltakeren lesestoff som er interessant og inspirerende. Heftene gir et blikk inn i kjente, norske personers liv på en måte som engasjerer og motiverer til lesing. Passer til unge og voksne som lærer norsk som andrespråk.
Hva var det som fikk Hulda Garbor til å lage den moderne versjonen av bunaden? Hvordan kom Ole Gnnar Solskjær seg til det avgjørende øyeblikket i mesterligafinalen mellom Manchester United og Bayern München i 1999? Hvilken kamp måtte Mari Boine kjempe for å bli musiker og artist? Ved å lese disse tekstene får deltakerne oppleve skjellsettende øyeblikk og avgjørende episoder i kjente, norske personers liv.
Kort og godt 1 og Kort og godt 2 består begge av fem lesehefter. I hvert lesehefte er det tre tekster. Tekstene har mange og gode ordforklaringer, og etter hver tekst er det leseforeståelsesoppgaver og spørsmål til ettertanke og diskusjon.
De fem leseheftene til Kort og godt 1: POLITIKK: Raja, Gerhardsen og Solberg IDRETT OG UNDERHOLDNING: Waitz, Eckbo og Carlsen HISTORIE: Dronning Sonja, Asbjørnsen, Olav den Hellige KULTUR: Andsnes, Boine, Munch VITENSKAP OG ARBEIDSLIV: Moser, Hauge, Røkke
De fem leseheftene til Kort og godt 2: POLITIKK: Brundtland, Jensen, Quisling IDRETT OG UNDERHOLDNING: Solskjær, Henie, Sagen HISTORIE: Friele, Sturlason, Wergeland KULTUR: Lien, Ibsen, Prøysen VITENSKAP OG ARBEIDSLIV: Amundsen, Abel, Garborg
Tekstene passer for deltakere på A2 på vei til B1. Uthevede ord og korte linjer gir god leseflyt og ordforklaringer i margen hjelper leseren til god leseforståelse. Velegnet for lesetrening i kombinasjonsklasser, innføringsklasser og i voksenopplæring.
Astrid Raen har undervist voksne innvandrere ved Oslo VO, Rosenhof siden 1999. Tidligere jobbet hun i videregående skole. Hun har studert nordisk, engelsk og pedagogikk og har i tillegg en mastergrad i kommunikasjon med vekt på skriftlig journalistikk fra Chicago. I undervisningen av innvandrere med lite og ingen skolegang fra hjemlandet har hun vært opptatt av å finne metoder for å frigjøre deltakernes læringspotensial. Blant annet har hun lang erfaring med suggestopedi som metode.
Hun har produsert tekster og materiell til undervisning for suggestopedilærere og for ulike læremiddelprodusenter og forlag.