Verdsettende ledelse (Heftet)

Forfatter:

Siw Skrøvset og Tom Tiller

Forfatter: og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2015
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202494889
Kategori: Organisasjon og ledelse og Pedagogikk og elevkunnskap
Fag: Organisasjon og ledelse, Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Verdsettende ledelse

Gode relasjoner er alfa og omega i samfunnsutvikling. Ikke minst gjelder dette i skole og utdanning. Å lede andre mennesker krever at man ser den enkelte medarbeider, og at man bryr seg om det man ser.

Verdsettingens betydning i ledelse har de siste årene blitt stadig mer påaktet, særlig fordi erfaring og forskning viser at selv de små verdsettende ord og handlinger kan bringe store og gode resultater. Vi har fått stadig større sikkerhet for at arbeidsglede og læringslyst øker når ledere er bevisste på og praktiserer verdsettende ledelse i det daglige.

I førsteutgaven av boka ble det vist til forskningserfaringer fra skole, offentlig forvaltning, idrett og næringsliv. I denne reviderte utgaven av Verdsettende ledelse har vi også tatt med lærdom fra to nye ledergrupper: ledere for de fremragende forskningssentrene ved norske universiteter samt rektorer ved norske folkehøgskoler. En av de røde trådene i svarene, også fra disse lederne, er verdsettingens betydning i daglig arbeidsliv. I boka vektlegges metoder, praktiske råd og gode eksempler.

Til toppen

Forfatter(e)

Siw Skrøvset er dosent og leder av ProTed – Senter for fremragende lærerut­danning ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. Hun har bakgrunn som lærer, praksislærer og skoleleder. Skrøvset leder også rektorutdanningen ved UiT.

Tom Tiller er professor i pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Han er også forskningsleder for Nordisk senter for aksjonsforskning og aksjonslæring samme sted, og har en delstilling som forskningsleder i Framtiden i våre hender. Tiller har publisert en rekke bøker og artikler.