Samfunnsfag 8-10 fra Cappelen Damm

Samfunnsfag 8 fra Cappelen Damm Grunnbok Unibok (Nettsted)

Forfatter:

Liv Bredahl med flere

Forfatter: , , , , , , , og
Innbinding: Nettsted
Utgivelsesår: 2020
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Bokmål / Nynorsk
ISBN: 9788202685508
Kategori: Samfunnsfag
Læreplan: Fagfornyelsen
Fag: Samfunnsfag
Varighet: Fram til 31.08.2021
Nivå: 8. trinn
Komponent: Digital ressurs
Om utgivelsen Samfunnsfag 8 fra Cappelen Damm Grunnbok Unibok

Samfunnsfag 8 Grunnbok Unibok er den digitale utgaven av grunnboka i et leservennlig format, og en del av læreverket Samfunnsfag 8–10 fra Cappelen Damm. Boka er beriket med innlest lyd. Med Unibok er læreboka alltid tilgjengelig, og elevene kan lese den på alle digitale flater – også mobil. Unibok er brukervennlig, og flere gode studietekniske verktøy gjør at eleven kan jobbe godt med lærestoffet rett i boka.

I Unibok kan eleven gjøre direkte søk og oppslag på ord i teksten, skrive notater og markere, og lytte til teksten. Tekst-til-tale-funksjon har høy pedagogisk verdi for lesesvake elever: Teksten markeres når den leses opp.

Samfunnsfag 8–10 fra Cappelen Damm er skrevet til fagfornyelsen og tar for seg det nye samfunnsfaget som helhet, belyser alle de sentrale aspektene og problemstillingene i faget og ser sammenhengen mellom hendelser i nåtid og fortid.
Samfunnsfag 8-10 er læreverket som har:

• alt du trenger for å skape engasjement og utforsking hos elevene
• spennende samfunnsaktuelle temaer som elevene kan lese og reflektere over
• tydelige temaer som gjør bøkene fleksible og enkle for læreren i sitt eget opplegg
• kapitler som er forankret i læreplanens kompetansemål, kjerneelementer og tverrfaglige temaer
• fortløpende refleksjonsspørsmål knyttet til teksten og oppgavesett knyttet til hvert kapittel

Til 8. trinnsboka har vi håndplukket åtte forfattere til å skrive hvert sitt kapittel: Kildekritikk, Identitet, Samfunn, Mangfold, Demokrati, Økonomi, Bærekraft og Den digitale verden. Tekstene er skrevet med innlevelse og temperatur, innsikt og engasjement – av skribenter som enten er spesialister på temaet sitt eller dedikerte samfunnsfaglærere.

Hvert kapittel starter med en liten historie. Ved å ta utgangspunkt i en situasjon som virker kjent for eleven, viser vi hvordan – og hvorfor – fagbegrepene er så relevante, og hvorfor det er så viktig å reflektere over årsak og konsekvens. Det trekkes linjer mellom fortid, nåtid og framtid.

Elevene blir invitert til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat.

Flere av kapitlene har et sideblikk på koronaepidemien. Hensikten er å gi eleven innsikt i hvilke konsekvenser en slik plutselig krise kan få – på alt fra bærekraft og økonomi til samfunnet som helhet. Eleven får også innblikk i en del forutsetninger som er viktige for at et samfunn skal kunne fungere bra. Flere samfunnsaktuelle temaer blir problematisert, deriblant rasisme og flyktningkrise.

Det er viktigere enn noen gang å få elever i ungdomsskolen til å bli engasjert i sentrale samfunnsspørsmål. Da trenger de kilder til kunnskap som gjennomsyres av et tilsvarende engasjement. Formuleringer, vinklinger, fotografier, illustrasjoner, layout; -alt er valgt for at det skal føles relevant for en 13–14-åring.
Boka inviterer elevene til refleksjon, diskusjon og undring gjennom engasjerende tekster og et omfattende spørsmåls- og oppgaveapparat. Dette for at elevene skal bli bevisste og aktive medborgere med god evne til kritisk tenkning.

Til toppen

Forfatter(e)

Liv Bredah er lektor med tilleggsutdannelse og har engelsk, fransk, statsvitenskap, sosiologi i fagkretsen. Hun har master i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag og har 22 års fartstid som lærer i ungdomsskolen i samfunnsfag, engelsk og fransk.

Erik Dehle er lektor ved Ski videregående skole og Bjørknes Privatskole der han underviser i ulike samfunnsfag, historie, historie og filosofi, og norsk. Dehle har bakgrunn fra Universitetet i Oslo med fagene nordisk språk og litteratur, sosiologi, historie og idéhistorie. Han har lang undervisningserfaring fra videregående skole i samfunnsfagene og har undervist mange forskjellige typer elever og klasser.

Svein Hammer har doktorgrad i sosiologi og arbeider som miljøsosiolog ved Nord universitet. Han har tidligere vært utviklingskonsulent i Trondheim kommune, forsker ved NTNU, FoU-ansvarlig i Husbanken, samt førsteamanuensis ved barnehagelærerutdanningen (DMMH). De siste årene har han skrevet fire bøker: Fra evig vekst til grønn politikk (2016), Foucault og den norske barnehagen (2017), Framtidens Norge – på sporet av et grønnere samfunn (2018), samt Sosialdemokrati versus nyliberalisme (utgis i 2020). I tillegg til å holde foredrag, har han sin egen blogg – Hammerbloggen – hvor han skriver blant annet om bærekraft.

Sølve Kuraas Karlsen har 14 års erfaring fra hele grunnskoleløpet med hovedvekt på fagene norsk, samfunnsfag og KRLE. Han har master i grunnskolens norskfag med fordypning i folkloristikk og samiske skrømthistorier. Sølve leder skoleprosjektet Tenk til Faktisk.no som har utviklet didaktikk for faktasjekk med fokus på kildebevisshet og kritisk mediebruk.

Vilde Kaasen Krogsrud er utdannet lektor ved NTNU i Trondheim. Hun har vært kontaktlærer ved teknologiskolen Hundsund ungdomsskole i syv år. Der har hun undervist i matematikk, fransk, mat og helse, naturfag og valgfagene teknologi i praksis og sal og scene. Nå jobber hun med å bygge opp prosjektet Tenk for Faktisk.no, som handler om kritisk mediebruk og kildebevissthet for ungdom.

Abderrahim (Abdu) Mokhtari er cand.philol. fra Universitetet i Oslo (UiO). Han er skribent og har vært bidragsyter i boka Mellom to kulturer. Han har også vært redaktør for utgivelsen Minoritet og nasjon i tidsskriftet Kontur og har oversatt flere skjønnlitterære og faglige tekster fra norsk til arabisk. Abdu har lang erfaring med undervisning og formidling. Han har også vært med på å utvikle prosjektet Mangfold i fokus i akademia (Mifa) ved UiO.

Ella Mæhlumshagen er utdannet cand.polit. ved Universitet i Oslo (UiO). Hun har jobbet som journalist i blant annet Dagbladet og har også lang erfaring som kommunikasjonsrådgiver. Hun tok PPU ved UiO i 2017 og har siden jobbet som lærer i samfunnsfag i Oslo.

Marie Samuelsen er utdannet adjunkt fra Universitetet i Oslo, med en dobbel bachelor i informasjonsteknologi og retorikk. Hun har undervist ved Kuben yrkesarena siden 2013, i norsk for yrkesfag og programfag på IKT-Servicefag. Hun har vært sentral i oppbyggingen av skoleprosjektet Tenk for Faktisk.no, som handler om kritisk mediebruk og kildebevissthet for ungdom.

Bår Stenvik (f. 1976) er journalist og bor i Oslo.

Han har gitt ut to prisbelønte bøker, Skitt (2011) og Dataspill (2011), og skriver artikler om alt fra litteratur og film til hjernedop og teknologi i aviser som Dagens Næringsliv og Dagbladet og tidsskrifter som Vinduet og Vagant. Hans forrige bok, BLØFF – Hvordan juks og selvbedrag gjør oss til ekte mennesker (2014), er oversatt til tysk og russisk. I 2020 er han aktuell med boka Det store spillet om å overleve i algoritmenes tidsalder.

Samfunnsfag 8-10 fra Cappelen Damm

Fagfornyelsen er her!
Det nye samfunnsfaget finner du i Samfunnsfag 8-10 fra Cappelen Damm.

Samfunnsfag 8–10 fra Cappelen Damm er skrevet til ny læreplan i samfunnsfag til fagfornyelsen og tar for seg det nye samfunnsfaget som helhet, belyser alle de sentrale aspektene og problemstillingene i faget og ser sammenhengen mellom hendelser i nåtid og fortid.