Rett på sak! (Heftet)

Lærebok i praktisk journalistikk

Forfatter:

Veslemøy Kjendsli

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2008
Antall sider: 232
Forlag: IJ-forlaget
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788271473181
Kategori: Journalistikk
Fag: Journalistikk
Nivå: Akademisk
Om utgivelsen Rett på sak!

Rett på sak er en lærebok i praktisk journalistikk, med hovedvekt på nyheter.

Boka er ment som en verktøykasse med de grunnleggende redskapene du trenger for å bli en profesjonell formidler. Den inneholder tips og råd til studenter så vel som til praktiserende journalister, skribenter og reportere i aviser, radio, fjernsyn og på nett. Boka er skrevet i en enkel og lett tilgjengelig form og legger vekt på den praktiske utøvelsen av journalistyrket:

  • Hvordan arbeider en journalist?
  • Hvordan finner du pålitelige kilder til de gode sakene?
  • Hvordan bygger du opp og presenterer en nyhetssak?
  • Hvordan kan en samtale bli et godt intervju?
  • Hvilke lover og regler gjelder for journalister og hva har moral og etikk med saken å gjøre?
  • Hva er forskjellen på arbeidsmetoder og praksis i de forskjellige mediene?
Mens du leser og lærer, kan du underholde deg med gode og anvendelige eksempler, morsomme sitater og tankevekkende og inspirerende innspill fra kolleger som deler sine erfaringer med bokas lesere.

Til toppen

Andre aktuelle titler

  • Se!

    Lærebok i visuell journalistikk

    Jon Petter Evensen og Anne Hege Simonsen

    Heftet
Forfatter(e)

Veslemøy Kjendsli er en prisbelønt journalist og skribent med over 20 års erfaring fra NRK som programskaper i radio og fjernsyn. Hun har bred erfaring som reporter, programleder, dokumentarist, skribent og kåsør, og har arbeidet med både nyheter, kultur- og underholdningsprogrammer. Veslemøy Kjendsli fikk i 1987 norsk journalistikks høyeste utmerkelse, Narvesenprisen, for fremragende journalistikk, og i 1998 SKUP-diplom fra Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse. Hun underviser i dag i journalistikk og kommunikasjon på Bjørknes høyskole, i tillegg til undervisningsoppdrag for både praktiserende journalister og studenter i journalistikk, medier og kommunikasjon.