Mange elever synes matematikk er vanskelig. Opplæring i matematikk gir en innføring i prinsipper for planlegging og gjennomføring av god matematikkopplæring for elever med matematikkvansker og generelt for alle elever.
Forfatteren legger vekt på oppøving av innsikt, forståelse og ferdighetstrening i grunnleggende matematikk. Boka tar utgangspunkt i ulike årsaksfaktorer som belyser matematikkvansker. Med teorien som referanseramme får leseren innsikt i pedagogiske prinsipper for matematikkopplæring. Forfatteren gjennomgår diagnostisering med forslag til bruk av tester, forebygging av matematikkvansker, undervisning med vekt på innsikt og forståelse, motivasjon, selvoppfatning, differensiering, språkets betydning i opplæringen og bruk av IKT som læremiddel i matematikkopplæringen.
Boka er en omfattende revisjon av Opplæring i matematikk. For elever med matematikkvansker og andre elever (2002).
Marit Holm er førsteamanuensis emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, med spesifikke lærevansker som fagfelt med fokus på matematikkvansker. Holm har utviklet og ledet et studium på masternivå i spesifikke lærevansker og bruk av IKT som læremiddel. Gjennom hele sin fagkarriere har forfatteren hatt fokus på gode opplæringsmetoder for elever som har spesielle lærevansker i matematikk.