Mange elever synes matematikk er vanskelig. Opplæring i matematikk gir en innføring i prinsipper for planlegging og gjennomføring av god matematikkopplæring for elever med matematikkvansker og generelt for alle elever.
Forfatteren legger vekt på oppøving av innsikt, forståelse og ferdighetstrening i grunnleggende matematikk. Boka tar utgangspunkt i ulike årsaksfaktorer som belyser matematikkvansker. Med teorien som referanseramme får leseren innsikt i pedagogiske prinsipper for matematikkopplæring. Forfatteren gjennomgår diagnostisering med forslag til bruk av tester, forebygging av matematikkvansker, undervisning med vekt på innsikt og forståelse, motivasjon, selvoppfatning, differensiering, språkets betydning i opplæringen og bruk av IKT som læremiddel i matematikkopplæringen.
Marit Holm er førsteamanuensis emeritus ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, med spesifikke lærevansker som fagfelt med fokus på matematikkvansker. Holm har utviklet og ledet et studium på masternivå i spesifikke lærevansker og bruk av IKT som læremiddel. Gjennom hele sin fagkarriere har forfatteren hatt fokus på gode opplæringsmetoder for elever som har spesielle lærevansker i matematikk.