Om utgivelsen
Matematikk 6 fra Cappelen Damm Lærerveiledning
Lærerens bok består av en generell del, en hoveddel som følger grunnboka side for side og kopioriginaler.
I den generelle delen finner du opplysninger om hvilke matematikkdidaktiske prinsipper Matematikk 5-7 bygger på og hvordan verket er bygget opp. Du finner også generell teori om utvikling av regnestrategier, de visuelle modellene forfatterne benytter og metoder for gjennomføring av klasseromsamtaler. Lærerveiledningen følger grunnboka side for side. Sidene i veiledningen er delt med en strek. Under streken finner du faksimiler av elevboksidene, utfyllende forklaringer til oppgavene og tips til differensiering. Du får også støtte til lærerstyrte klasseromsamtaler og organisering av samarbeidsoppgavene for elevene. Over streken finner du målene for kapitlene og hvilke begreper som innføres. Hvert kapittel har utfyllende matematisk og didaktisk teori til temaene. Til hvert kapitteloppslag er det dessuten laget liten historie. Den formidler et matematisk problem knyttet til kapitlet. Oppslagsbildet i grunnboka sammen med fortellingen, gir deg en god start på kapitlene når du skal samtale med elevene om hvordan de vil løse problemet.
Kristin Måleng har bakgrunn som allmennlærer og har lang undervisningserfaring innen matematikk på mellomtrinnet. Nå er hun inspektør ved Son skole i Vestby kommune. I tillegg leder hun en matematikkgruppe i Vestby kommune og holder kurs for matematikklærere.
Vibeke Saltnes Olsen har bakgrunn som allmennlærer, har undervisningserfaring fra mellomtrinnet og master i skoleledelse. Nå arbeider hun som rektor ved Brynseng skole i Oslo. I tillegg holder hun matematikkurs.
Fagfornyelsen er her! Det nye matematikkfaget finner du i Matematikk 5-7 fra Cappelen Damm.
Matematikk 5-7 er skrevet til ny læreplan i matematikk til fagfornyelsen og er en videreutvikling av Radius 5-7. Matematikk 5-7 legger opp til en variert matematikkundervisning som understøtter dybdelæring. Elevene skal tenke selv, tenke sammen, lytte til hverandres løsninger, snakke matematikk, visualisere, generalisere, teste ut og utfordre seg videre.