Helsefagarbeideren Helsearbeiderfag Vg2/Vg3 Helse- og oppvekstfag

Helsefagarbeidaren. Kommunikasjon og samhandling (Heftet)

Forfatter:

Sigrid M. Gjøtterud, Karen Therese Sulheim Haugstvedt, Lars Gunnar Lingås, Åste Herheimm.fl.

Forfatter: , , , og
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2007
Antall sider: 176
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Nynorsk
ISBN: 9788204115966
Kategori: Helsearbeiderfag
Læreplan: Kunnskapsløftet
Fag: Helsearbeiderfag
Nivå: Yrkesfag Vg2
Komponent: Alt-i-ett-bok
Om utgivelsen Helsefagarbeidaren. Kommunikasjon og samhandling
Kommunikasjon og samhandling inngår i serien "Helsefagarbeidaren". I denne boka finner du en stor del av stoffet til programfaget kommunikasjon og samhandling og noen kompetansemål fra yrkesutøvelse.

Forfatterne ønsker å gi elevene gode verktøy å ta med seg ut i yrkeshverdagen. Framstillingen sikter mot å øke deres bevissthet om hvor viktig det er at hver enkelt bruker opplever å bli sett og respektert. Her er det de mellommenneskelige forholdene som står i sentrum: det å forholde seg til og kommunisere med ulike brukere på en profesjonell, respektfull og medfølende måte. Gode ferdigheter i kommunikasjon og samhandling må oppøves og utvikles over lang tid i møte med kolleger og klienter. Slike møter gir vekstmuligheter gjennom utfordringer og konflikter. Kunnskap om konflikter og metoder og veiledning for konfliktløsning inngår også som egne temaer i boken.

De andre bøkene i serien heter "Helsefremmande arbeid i hverdagen", "Lovgivning og forsvarleg fagutøving" og "Sjukdommar, pleie og behandling", bind 1 og 2.

Til toppen

Forfatter(e)
Karen Therese Sulheim Haugstvedt er fysioterapeut. Hun har hovedfag i spesialpedagogikk og en ph.d. fra Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo. Haugstvedt er ansatt ved Senter for helsefremmende arbeid ved Akershus universitetssykehus HF.


Helsefagarbeideren Helsearbeiderfag Vg2/Vg3 Helse- og oppvekstfag
Helsefagarbeideren (2007) er skrevet for Helsearbeiderfag (HS) og dekker kompetansemålene for Vg2 og Vg3 (lærlingeperioden). Helsefagarbeideren gir et helhetlig perspektiv på faget. Lærestoffet er fordelt slik at beslektede temaer i de ulike programfagene er plassert i samme bok og slik at sammenhengene mellom ulike temaer i de tre programfagene er gjort tydelig. Dermed blir elevene vant til å forholde seg til helheten i programområdet og godt forberedt til en tverrfaglig eksamen.