Differensiering i matematikk på ungdomstrinnet
Oppgavebøkene til Matematikk 8–10 fra Cappelen Damm

Mengdetrening og mestring

Det er stort spenn i elevenes forkunnskaper i matematikk når de kommer på ungdomstrinnet. Noen elever trenger å øve mer på de fire regneartene, mens andre forserer og tar 1T på 10 trinn. Oppgavebøkene til Matematikk 8–10 gir gode muligheter for differensiering.

Mengdetrening og mestring

Oppgavebøkene til Matematikk 8–10 inneholder i gjennomsnitt ca. 250 oppgaver, og hver oppgave har tre nivåer. På den måten får elevene mengdetrening, samtidig som de opplever mestring på sitt nivå.

Differensiering med oppgaver på ulike nivåer har vært kritisert fordi noen elever ikke tar ut potensialet sitt. De blir værende på et nivå hvor de føler seg komfortable og ikke blir utfordret selv om de har forutsetninger for å løse oppgaver på et høyere nivå. 

I Matematikk 8–10 foregår differensieringen innenfor hver enkelt oppgave, og det blir enklere for elevene å prøve seg på en oppgave som de kanskje ikke ville ha sett dersom hver enkelt oppgave bare inneholdt ett nivå.

Eksempel på differensiering innenfor en oppgave
Eksempel på differensiering i Matematikk 9 Oppgavebok.

Illustrasjoner

Det kan være vanskelig å forstå konteksten i tekstoppgaver, og vi har derfor prioritert å illustrere de fleste oppgavene fordi vi vet at illustrasjoner kan være til hjelp for mange elever.

Illustrasjon av voksende geometrisk mønster.
Eksempel på illustrasjon av tekstoppgave på s. 37 i Matematikk 9 Oppgavebok.

Fordypningsoppgaver

Har du elever som blir fort ferdig med oppgavene? På slutten av hvert kapittel finner du en større fordypningsoppgave som egner seg godt som gruppeoppgave. Her blir elevene ofte bedt om å analysere data og sette matematikken inn i en kontekst.

Bilde av Fordypningsoppgave 2 i Matematikk 10 Oppgavebok
Fordypningsoppgave 2 i Matematikk 10 Oppgavebok.

Oppsummering av teori bakerst i oppgaveboka

Bakerst i oppgaveboka ligger det oppsummering av det fagstoffet elevene har vært gjennom til og med det trinnet de er på nå. På den måten har elever og foresatte tilgang til teoristoffet dersom elevene ikke har med seg grunnboka hjem.

Eksempel på oppsummering i Matematikk  Oppgavebok.
Eksempel på oppsummering fra Matematikk 9 Oppgavebok.

Alternativ oppgavebok

For noen elever blir oppgavene på nivå 1 for vanskelige. Vi tror det er viktig for elevene å føle at de jobber med det samme innholdet som de andre i klassen, men på sitt nivå. Den alternative oppgaveboka er en engangsbok som følger alle temaene i grunnboka. Her får elevene en blanding av utfyllingsoppgaver og trening i å føre selv. Når elevene har fullført temaet i den alternative oppgaveboka, vil de være klare for å løse oppgaver på nivå 1 i den ordinære oppgaveboka, eller i grunnboka.

S. 38-39 i Matematikk 8 Alternativ oppgavebok
Fra Matematikk 8 Alternativ oppgavebok.

Oppgavebøker i matematikk for ungdomstrinnet

Vis alle
Matematikk 8 fra Cappelen Damm Oppgavebok

Matematikk 8 fra Cappelen Damm Oppgavebok

Espen Hjardar og Jan-Erik Pedersen

459,–
Matematikk 8 frå Cappelen Damm Oppgåvebok

Matematikk 8 frå Cappelen Damm Oppgåvebok

Espen Hjardar og Jan-Erik Pedersen

459,–
Matematikk 8 fra Cappelen Damm Alternativ oppgavebok

Matematikk 8 fra Cappelen Damm Alternativ oppgavebok

Espen Hjardar og Jan-Erik Pedersen

339,–
Matematikk 8 frå Cappelen Damm Alternativ oppgåvebok
339,–
Matematikk 9 fra Cappelen Damm Oppgavebok

Matematikk 9 fra Cappelen Damm Oppgavebok

Espen Hjardar og Jan-Erik Pedersen

459,–
Matematikk 9 frå Cappelen Damm Oppgåvebok

Matematikk 9 frå Cappelen Damm Oppgåvebok

Espen Hjardar og Jan-Erik Pedersen

459,–