Lars Saabye Christensen
© Foto: Magnus Stivi

Lars Saabye Christensen

Lars Saabye Christensen er født 21. september 1953 i Oslo. Han debuterte med diktsamlingen Historien om Gly (1976), som han fikk Vesaas-prisen for. Han hadde da allerede hatt flere dikt på trykk og deltatt i utgivelsen av det litterære undergrunnstidsskriftet Dikt og datt. Sin første roman utga han i 1977 under tittelen Amatøren, og Saabye Christensen hevder ofte at alle hans romaner kunne ha båret den samme tittelen. Mennesker som sliter med indre usikkerhet og manglende oversikt over eget liv, som ikke stiller profesjonelt velforberedte i alle livets situasjoner, men velger galt og opptrer klossete - dette er personer han har en stadig tilbakevendende kjærlighet for i sine bøker.

Etter Amatøren fulgte ytterligere tre diktsamlinger samt to romaner, deriblant Jokeren som også ble hovedbok i Bokklubben Nye Bøker (1982). Gjennombruddet kom med Beatles (1984), som er blant de største litterære salgssuksesser i Norge noen sinne, og som stadig nye ungdomsgenerasjoner trykker til sitt hjerte. Fortellingen om de fire ungdommene Kim, Seb, Ola og Gunnar som vokste opp i Oslos nestbeste vestkant i en tid full av drømmer og forvirring inneholder en spenning, latter, gråt og gjenkjennelse som knapt noen annen norsk roman i moderne tid. Romanen er oversatt til flere språk og har fått strålende mottakelse, spesielt i danske og tyske aviser. Sommeren 2006 ble Beatles kåret til den viktigste roman de siste 25 årene av Dagbladets lesere.

Beatles ble til en trilogi, fulgt av de litterært sterke Bly (1990) og Bisettelsen (2008). I 2001 kom det episke storverket Halvbroren, som også ble en internasjonal suksess og vant Nordisk Råds Litteraturpris. Hele tiden har Saabye Christensen fortsatt å utfolde seg innenfor de fleste sjangre. Han har skrevet dikt, romaner, kriminalromaer, noveller, dramatikk, hørespill, barne- og ungdomsbøker, poetiske reiseskildringer og billedbøker. Som novelleforfatter står han sterkt. Om Ingens (1992) skrev Aftenpostens anmelder Terje Stemland: "Her finnes perler av iakttagelser, sproglige stjernedryss, rik humor, livsglede, vemod, sårhet, sorg, skamfølelse - hele den menneskelige følelsessfære som bare en betydelig forfatter kan gjøre nærværende, levende." I 1997 kom Den misunnelige frisøren: "Munter og melankolsk, vittig og vemodig, gripende og galgenhumoristisk..." (Øystein Rottem, Dagbladet). Sentral er også Noen som elsker hverandre fra 1999. Mitt danske album, memoarer, 2010, traff både et norsk og et dansk publikum. I 2012 kom Sluk, en selvbiografisk preget roman som fikk kritikernes anerkjennelse for sin originalitet og fortellerglede. i 2015 vant han Brageprisen for romanen Magnet, som både fikk strålende kritikker og ble en salgsuksess. I 2017 kom første bind i en trilogi, Byens spor, hvor handlingen igjen er lagt til Fagerborg i Oslo like etter krigen.

Lyrikeren Saabye Christensen har vært virksom gjennom hele forfatterskapet. Samlingen Stempler fra 1989 er kommet i nye opplag og utgaver. Åsteder fra 1986 er også for en klassiker å regne. Det er laget flere diktutvalg, bl.a Under en sort paraply (1999), ved Niels Fredrik Dahl, og Hundre og ett dikt (2013), ved Jan Jakob Tønseth. Saabye Christensen har engasjert seg i filmarbeid og blant annet skrevet manus til spillefilmen Brennende blomster (1985) og til NRKs store fjernsynsserie Landstrykere, bygget på Knut Hamsuns August-trilogi. Han har skrevet flere filmmanuskripter basert på sine egne romaner, som Herman, Gutten som ville være en av gutta (Ti kniver i hjertet) Maskeblomstfamilien, og filmmanuskriptet til Telegrafisten basert på Knut Hamsuns Svermere. Den danske filmen Grisen (2009), basert på novellen med samme navn, ble nominert til Oscar for beste kortfilm. Mange av hans stykker er dramatisert, og Chet spiller ikke her var en suksess på flere scener. Sammen med bandet Norsk Utflukt har han utgitt 6 CD'er.

Lars Saabye Christensen har engasjert seg aktivt for å hjelpe frem nye talenter i norsk litteratur. I en tiårsperiode fra 1986 redigerte han forlagets årlige antologi Signaler, et samlingssted for nye litterære stemmer i det litterære miljøet.

I 2006 utnevnte H.M. Kongen Lars Saabye Christensen til Kommandør av Den Kongelige Norske St Olavs Orden for fortjenestefull innsats for norsk litteratur. I 2018 fikk han Oslo bys høyeste utmerkelse, St. Hallvard-medaljen, for sitt produktive forfatterskap i over 40 år, hvor handlingen i mange av bøkene er lagt til Oslo.

Lars Saabye Christensen har fått en lang rekke litterære priser:

· 1976 Tarjei Vesaas debutantpris
· 1981-82 Hørespillprisen
· 1984 Cappelenprisen
· 1987 Rivertonprisen
· 1988 Kritikerprisen
· 1990 Bokhandlerprisen
· 1991 Amandaprisen
· 1993 Doblougprisen
· 1997 Riksmålsprisen
· 1999 Sarpsborgrisen
· 2001 Aamodt-statuetten
· 2001 Bokhandlerprisen
· 2001 Brageprisen
· 2001 Den norske leserprisen
· 2002 Nordisk Råds Litteraturpris
. 2015 Brageprisen

Bøkene hans er oversatt til 36 språk.

"Kanskje er Saabye Christensen en av de forfatterne som best har klart å kombinere bred leserapell med fremragende litterær kvalitet." Per Thomas Andersen: Norsk litteraturhistorie, 2. utgave.




Titler i salg

Viser 1 - 1 av 1

Område og fag
Læreplan
Språk/målform
  • Beatles (Skoleutg.) av Lars Saabye Christensen (Heftet)

    Beatles (Skoleutg.)

    Språk/målform Bokmål Utgivelsesår 2002 Læreplan Kunnskapsløftet ISBN 9788202168070 Heftet Vg1, Vg2, Vg3, Yrkesfag Vg1, Yrkesfag Vg2 og Yrkesfag Vg3 påbygging

Anmeldelser

«Skyggeboken er en meget sterk roman, som henger i lenge. Og ja, den er litt morsom også.»
 
Ole Jacob Hoel, Adressavisen
«Med Skyggeboken har Lars Saabye Christensen fullført sin trilogi på en måte som sikrer at Byens spor vil bli stående som et hovedverk i den snart 66-årige Oslo-mannens forfatterskap.»
 
Leif Gjerstad, Bok365.no
«Saabye Christensen skriver innfallsrikt og elegant, og alltid lettlest. Burlesk humor på grensen til farse balanseres mot melankolien som ligger i bunn. I starten kan man føle at boka flyter i overkant lett, men forfatteren fester etter hvert grepet så til de grader... Er det virkelig et år til neste bok?»
 
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
«Og jeg må bare få gjenta hvor imponert jeg igjen blir over Lars Saabye Christensen. Det er som om han bare sitter der og nærmest klimprer på tastaturet, før han med ett har improvisert fram nok en formfullendt roman i en serie jeg spår en like stor suksess som Halvbroren
 
Cathrine Krøger, Dagbladet
«Det er en sår bok fylt med vemod over en tid som ble slitt mellom troen på en åpnere framtid og fellesskapets behov for sosial kontroll. Det er Lars Saabye Christensen på hjemmebane. Det er forfatteren på sitt beste.»
 
Leif Gjerstad, Bok365.no
«Det er så elegant, det er så lett og det er et slikt driv i språket hans som gjør at jeg som leser blir sittende/liggende å smile av formuleringsevnen hans. (...) Nå har vi kommet fram til slutten av 50-tallet og nedtellinga har allerede begynt til bind tre i denne fantastiske delen av Lars Saabye Christensens enorme forfatterskap. Kan noen der ute være så snill å fortelle en av Norges-historiens største forfattere at vi vil ha mange flere bind? Jeg vil være med disse personene og dette miljøet hele veien - uansett hvordan det ender.»
 
Tor Hammerø, Nettavisen
«Forfatterens språk er noen ganger som poesi, andre ganger flommer det av ordrike kaskader som nærmer seg Mykle (...) litteraturens øverste klasse»
 
Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen
«Lars Saabye Christensen strør om seg med finslipte litterære gullkorn, spreke ordleker og overraskende assosiasjoner i denne praktfulle romanen.»
 
Sindre Hovednakk, VG
«Byens spor er et monumentalt minnesmerke over fortid og samtid.»

«Det fungerer, alt sammen. Byens spor – Skyggeboken er en strålende avslutning på trilogien om Oslo og Norge i tiårene etter krigen.»


Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen
«Av skjønnlitterære bøker dette året står Lars Saabye Christensens roman Byens spor for meg i en særklasse.»
Audun Mosevold, Dagen

«Eminent er et stort ord. Alligevel ligger dete ligefor, når man skal vurdere andet bind af Lars Saabye Christensens erindringsroman Byens spor

«Det er ikke nyt, at Lars Saabye Christensen er en på samme tid skarp og kærlig mesterfortæller. Det viste han med den nu 17 år gamle Halvbroderen, som hurtigt fik klassikerstatus. Den ny trilogi er allerede efter bind to godt på vej ind i samme liga»

Birte Weiss, Weekendavisen
«Læseren følger åndeløst med ind under huden på romanpersonerne, man hører, hvad de hører, ser, hvad de ser, mens fortidens Oslo rejser sig af tågen med sin tidsånd af små butikker og begivenheder, beskedenhed og knuste drømme.»
«Vi ser frem til tredje del af Oslo-trilogien. Det bliver svært at vente.»
Marie Louise Kjølbye, Information
«Byens spor er en af de mest dragende, intime og nære fortællinger, jeg har læst.»
Iben Tandgaard, Kristeligt Dagblad
«Lars Saabye Christensen strør om seg med finslipte litterære gullkorn, spreke ordleker og overraskende assosiasjoner i denne praktfulle romanen.»
 
Sindre Hovdenakk, VG
«Forfatterens språk er noen ganger som poesi, andre ganger flommer det av ordrike kaskader som nærmer seg Mykle...litteraturens øverste klasse»
 
Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen
«Det er så elegant, det er så lett og det er et slikt driv i språket hans som gjør at jeg som leser blir sittende/liggende å smile av formuleringsevnen hans. (...) Nå har vi kommet fram til slutten av 50-tallet og nedtellinga har allerede begynt til bind tre i denne fantastiske delen av Lars Saabye Christensens enorme forfatterskap. Kan noen der ute være så snill å fortelle en av Norges-historiens største forfattere at vi vil ha mange flere bind? Jeg vil være med disse personene og dette miljøet hele veien - uansett hvordan det ender.»
 
Tor Hammerø, Nettavisen
«Det er en sår bok fylt med vemod over en tid som ble slitt mellom troen på en åpnere framtid og fellesskapets behov for sosial kontroll. Det er Lars Saabye Christensen på hjemmebane. Det er forfatteren på sitt beste.»
 
Leif Gjerstad, Bok365
«Og jeg må bare få gjenta hvor imponert jeg igjen blir over Lars Saabye Christensen. Det er som om han bare sitter der og nærmest klimprer på tastaturet, før han med ett har improvisert fram nok en formfullendt roman i en serie jeg spår en like stor suksess som Halvbroren
 
Cathrine Krøger, Dagbladet
«Saabye Christensen skriver innfallsrikt og elegant, og alltid lettlest. Burlesk humor på grensen til farse balanseres mot melankolien som ligger i bunn. I starten kan man føle at boka flyter i overkant lett, men forfatteren fester etter hvert grepet så til de grader... Er det virkelig et år til neste bok?»
 
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
«Av skjønnlitterære bøker dette året står Lars Saabye Christensens roman Byens spor for meg i en særklasse.»
Audun Mosevold, Dagen
«I en forlengelse av denne bokas kjærlig-realistiske Oslo-skildring står både bevaring og fornying som åpne muligheter for hovedstadens omsorgsfulle litterære byantikvar.»
Janneken Øverland, Klassekampen
«Eminent er et stort ord. Alligevel ligger dete ligefor, når man skal vurdere andet bind af Lars Saabye Christensens erindringsroman Byens spor

«Det er ikke nyt, at Lars Saabye Christensen er en på samme tid skarp og kærlig mesterfortæller. Det viste han med den nu 17 år gamle Halvbroderen, som hurtigt fik klassikerstatus. Den ny trilogi er allerede efter bind to godt på vej ind i samme liga»
Birte Weiss, Weekendavisen

«Læseren følger åndeløst med ind under huden på romanpersonerne, man hører, hvad de hører, ser, hvad de ser, mens fortidens Oslo rejser sig af tågen med sin tidsånd af små butikker og begivenheder, beskedenhed og knuste drømme.»

«Vi ser frem til tredje del af Oslo-trilogien. Det bliver svært at vente.»

Marie Louise Kjølbye, Information
«Byens spor er en af de mest dragende, intime og nære fortællinger, jeg har læst.»
Iben Tandgaard, Kristeligt Dagblad
«En utgivelse, som ånder av kvalitet fra ende til annen (...) Legger grunnlaget til en praktfull trilogi.»
 
Politiken
«Lars Saabye Christensen skriver så du jevnt humrer, av og til ler høyt. Men den karakteristiske sårheten er sterkt nærværende både i og mellom linjene. Enda mer enn før.»
 
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
«[...] et portrett formulert med den poetiske melankoli som kjennetegner Saabye Christensen på sitt aller beste.»
 
Cathrine Krøger, Dagbladet
«Men her viser Saabye Christensen også for alvor klo som forfatter. Både i disse referatene, men kanskje først og fremst i de meningsladede replikkvekslingene menneskene imellom, dirrer det en helt særegen språklig musikalitet fra en av våre fremste litterære impresjonister.»
 
Sindre Hovdenakk, VG
«En fortelling som når langt inn i hjerterøttene. Varme, sympati og evne til åleve med er kjennetegn for denne romanen som skildrer livet i Oslo rett etter andre verdenskrig.»
 
Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen
«Forfattaren greier å skape ein nerve i dette heilt vanlege, som gjer at det kjennest som djupt relevant å få vite kva enkefru Vik føler når ho blir invitert på restaurant av ein litt for ivrig enkemann. Slik opnar romanen opp for ei av dei edlaste sidene ved skjønnlitteraturen: nemleg vår evne til å leve oss inn i og føle med andre menneske. Alle har sitt å stri med, ikkje minst Jesper som eg er nokså sikker på å møte att i ei anna bok.

Det har hendt at eg under lesinga av tidlegare romanar av Lars Saabye Christensen har støytt mot ein type maniert og melankolsk tilnærming som trass i all eleganse har vore irriterande. Ikkje så denne gongen. Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.» «Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.»

Martha Norheim, NRK
«Meget rørende og inntagende historiefortelling."
 
Nordjyske
«Etterlatte notatbøker blir til stor litteratur.»
 
Berlinske
«En utgivelse, som ånder av kvalitet fra ende til annen (...) Legger grunnlaget til en praktfull trilogi.»

 
Politiken
«Én av Nordens aller største forfattere, en historieforteller av Guds nåde.»
Information
«Lars Saabye Christensen skriver så du jevnt humrer, av og til ler høyt. Men den karakteristiske sårheten er sterkt nærværende både i og mellom linjene. Enda mer enn før.»
 
Ole Jacob Hoel, Adresseavisen
"[...] et portrett formulert med den poetiske melankoli som kjennetegner Saabye Christensen på sitt aller beste."

 
Cathrine Krøger, Dagbladet
«Men her viser Saabye Christensen også for alvor klo som forfatter. Både i disse referatene, men kanskje først og fremst i de meningsladede replikkvekslingene menneskene imellom, dirrer det en helt særegen språklig musikalitet fra en av våre fremste litterære impresjonister.»
 
Sindre Hovdenakk, VG
«En fortelling som når langt inn i hjerterøttene. Varme, sympati og evne til å leve med er kjennetegn for denne romanen som skildrer livet i Oslo rett etter andre verdenskrig.»
 
Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen
«Forfattaren greier å skape ein nerve i dette heilt vanlege, som gjer at det kjennest som djupt relevant å få vite kva enkefru Vik føler når ho blir invitert på restaurant av ein litt for ivrig enkemann. Slik opnar romanen opp for ei av dei edlaste sidene ved skjønnlitteraturen: nemleg vår evne til å leve oss inn i og føle med andre menneske. Alle har sitt å stri med, ikkje minst Jesper som eg er nokså sikker på å møte att i ei anna bok.

Det har hendt at eg under lesinga av tidlegare romanar av Lars Saabye Christensen har støytt mot ein type maniert og melankolsk tilnærming som trass i all eleganse har vore irriterande. Ikkje så denne gongen. Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.»



«Her er han på sitt beste. Måtte han bli verande her framover.»
Marta Norheim, NRK
"Byens spor er på mange måter det leserne vil ha. (...) Kombinert med Lars Saabye Christensens helt særegne grep kan dette bli en gjenganger i «På nattbordet» i lang tid."
Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv
"Når ein blir dratt inn i kvardagslivet til personane og fengsla av gleder og sorger og små og store utfordringar, er det godt å vite at dette er første band i ein trilogi. Vi skal tilbake dit om ei stund."
Ingvild Bræin, Dag og Tid
«At Saabye Christensen igjen legger en roman hit, gjør at vi føler oss hjemme; som om man hopper inn i fortsettelsen av ett, stort verk. Nå har Saabye Christensen skrevet så mye, og så variert, at det ikke er hele historien om hans forfatterskap. Men når han enda en gang skriver fra dette geografiske området i byen, i det hullet han har boret i så mange ganger, kommer også forventningene om at han virkelig har funnet gull.»
Kristian Hegertun, Vårt Land
«Det er et fint første bind, en roman av den typen som ikke roper høyt, men som bæres av fine personportretter og visdom forkledd som funklende gullkorn, og som igjen befester Lars Saabye Christensens stilling som Oslos fremste heimstaddikter.»
Gerd Elin Stava Sandve, Dagsavisen
«Men det er jo dette han vil vise oss: alle detaljene, blikkene og gestene, alt det sanselige og menneskelige som vi går glipp av i vår tid, med blikket klistret til en Iphone. Jeg tror ikke jeg tar helt feil hvis jeg sier at fansen, den gamle kjernen, kommer til å kose seg glugg med akkurat dette perspektivet.»
Mari Grydeland, Aftenposten
«Den ømmeste og sannferdigste bok om ungdom jeg har lest på lange, lange tider.»
Kolbein Falkeid, .
«Velskreven, varm, sjarmerende.»
Knut Faldbakken, Dagbladet
"(…)med Etter karnevalet har han levert ei av dei beste samlingane sine.(…) I den nye boka foreinar han stringensen i poesien med lesbarheita frå prosaen, og porsjonerer det personlege i passe dosar til at lesaren kan kople attkjenning med eit høve til å strekkje tanken litt lenger. (…) Etter karnevalet er ei bok det vil bli lese frå, stille under lampene, og høgt i ulike forsamlingar. "
Steinar Lillehaug, Klassekampen
"Det er stemning i hver eneste tekst, det er rytmen og alle de fine, konkrete bildene, alt dette positive som er Saabye Christens varemerke. «Etter karnevalet» er ei nydelig samling."
Stein-Arve Myrbakk, Rana Blad
"Og det er mange minnerike dikt i denne gode, bluesaktige samlingen, og det er underfundig når poeten slår fast: «Så lenge jeg kan huske har jeg vært glemsom». Flere finurlige formuleringer finnes. Dette er en typisk Saabye Christensen-bok. Hvert dikt forteller en liten historie."
Brynjulf Jung Tjønn, VG
"60 år er ingen alder. Lars Saabye Christensen viser han er mer leken enn før.(...)«Stedsans» er en sprudlende samling av overskudd og fortellerglede, og viser at en av våre største samtidsforfattere ikke har tenkt å hvile på gamle laurbær, men forsøker å utvikle seg videre."
 
Brynulf Jung Tjønn, VG
"Det er godt å lese noe så suverent og hyggelig som de nye novellene i Saabye Christensens nye bok. Den anbefales på det varmeste."
Stein-Arve Myrbakk, Rana Blad
"Denne novellesamlingen flommer over av fjås og ordspill, men alle fortellingene har et poeng eller en vri, som viser hvor proff og elegant Lars Saabye Christensen er."
Cathrine Krøger, Dagbladet
"Saabye Christensen kan være utrolig morsom - uten at det blir flås."
Cathrine Krøger, Dagbladet
"Denne boken får meg til å humre, ikke bare en, men mange ganger. Den er utrolig morsomt skrevet og tar opp en tematikk som vi kjenner oss igjen i, de aller fleste som husker stilskrivingens utfordringer gjennom skoletiden."
Audun Mosevoll , Dagen
"Lars Saabye Christensen griper tidsånden i «Norske stiler». (...) Saabye Christensen er en av forlagets mest sentrale forfattere, og stilene har allerede vært publisert i bloggen Forlagsliv.no. Det begynte muligens som en upretensiøs lek. Kanskje det er derfor for det blir så bra (...) Saabye Christensen kan være utrolig morsom - uten at det blir flås."
Cathrine Krøger, Dagbladet
"Så nå skal jeg, med Saabye Christensens kloke betraktninger surrende i hodet, finne frem de gamle albumene igjen, og kanskje se bildene på en ny måte, enda en gang. Jeg anbefaler leseren å gjøre det samme."
 
Emil Otto Syvertsen, Fædrelandsvennen
"Fysisk og sanselig, drømmeaktig og skyggefylt. Lars Saabye Christensen dyrker den perfekte melankoli."
 
Sindre Hovdenakk, VG
"Det er en flott samling med prosatekster og dikt, skrevet med Saabye Christensens vidd og vemod."
 
Per Randers Haukaas, Bergensavisen
"(...) en vakker, til tider bluesklingende minnerune over en avholdt far og hans slekt."
Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad
"En bok som beriker såvel leseren som Lars Saabye Christensens forfatterskap. "
Mode Steinkjer, Dagsavisen
“Mitt danske album er en fryd å lese og bla i.”
Henning Howlid Wærp, Aftenposten
"Mit danske album er en skøn lille samling af prosadigte og familiebilleder. (...)Bogen er et kærligt og forløst faderportræt og en rolig, humoristisk slægtshistorie i tre led, bedsteforældre, forældre og Saabye selv. Både i fotos og tekster er der en sikker, arbejdsom stræben, en linje opad mod det kunstneriske, som minder om den, Stefan Zweig tegner i ’Verden af i går’."
Bjørn Bredal, Politiken