Statistikk og dataanalyse. En moderne innføring er en grundig og pedagogisk innføringsbok skrevet for bachelorstudenter i økonomi og samfunnsfag. Den passer også for masterstudenter som vil skaffe seg en dypere forståelse av begreper som konfidensintervall, hypotesetesting og p-verdier.
Forfatterne tar først for seg statistiske metoder for én variabel, mens analyse av mer enn én variabel behandles i siste del av boken. Dette er et pedagogisk grep som gjør det lettere å bli kjent med de grunnleggende begrepene og prinsippene i en statistisk analyse.
Stoffet er organisert i fire deler:
1. Introduksjon til statistikk
- hva er statistikk og hvorfor bør man studere dette fagområdet?
- hvordan utføre statistiske undersøkelser?
- grunnbegreper som populasjon, utvalg, tilfeldighet og tilfeldig utvalg
- hvordan kan utvalg samles inn?
- hvordan kan dataene i utvalget oppsummeres ved hjelp av tall og grafer (begrenset til én variabel)?
- introduksjon til sannsynlighetsteori
- nødvendige matematiske forkunnskaper
- tilfeldige variabler i én dimensjon
- introduksjon av utvalgsfordelinger
- de store talls lov og sentralgrenseteoremet i et simuleringsperspektiv
- grundig forklaring av teoretisk rammeverk for estimering, konfidensintervaller og hypotesetesting
- nytt hypotesetest-kapittel: grundigere innføring i hva som skjer både under nullhypotesen og den alternative hypotesen
- kapitler om inferens i praktisk viktige situasjoner for én variabel – uten tung teori
- inferensprosedyrer for gjennomsnitt i mindre utvalg, andeler, sammenlikning av gjennomsnitt for to grupper, samt hypotesetester om fordelingen til en kategorisk variabel
- de viktigste verktøyene for beskrivende tovariabel-statistikk
- gjennomgang av sannsynlighetsteori for arbeid med to variabler – for enkelhets skyld begrenset til tilfeldige variabler med et endelig antall utfall
- regresjon og inferens for regresjon – hovedsakelig for to variabler
- avslutning – tester for uavhengighet for to kategoriske variabler