Religion og etikk (Fagfornyelsen LK20)

Religion og etikk (LK20) (Fleksibind)

Lærebok religion og etikk Vg3

Forfatter:

Frøydis Eriksen, Hanne Maren Fredriksen, Ram Gupta, Gunnar Haaland, Amina Selimovic og Cathrine Tuft

Forfatter: , , , , og
Innbinding: Fleksibind
Utgivelsesår: 2022
Forlag: Cappelen Damm
Språk/målform: Nynorsk
ISBN: 9788202760243
Kategori: Religion og etikk
Læreplan: Fagfornyelsen
Fag: Religion og etikk
Nivå: Vg3
Komponent: Grunnbok
Om utgivelsen Religion og etikk (LK20)

Religion og etikk er et engasjerende læreverk til faget i LK20. Læreboka gir elevene en metodisk og systematisk innføring i religioner, livssyn, filosofi og etiske problemstillinger. Nettstedet gir forslag og muligheter for tematisk og tverrfaglig arbeid.

Refleksjon, utforsking og forståelse er sentrale begreper i religion og etikk. I Religion og etikk får elevene møte mennesker og religioner gjennom både et innenfra- og et utenfraperspektiv. Gjennom kunnskap og refleksjon får elevene et godt grunnlag for å kunne ta andres perspektiv.

Læreverket vektlegger å gi elevene innsikt i hva identitet betyr for den enkelte, og forståelse for hva som skaper en persons identitet. Mangfoldskompetanse er sentralt i denne sammenhengen. I læreverket møter elevene unge mennesker fra ulike livssynstradisjoner.

Et av de nye temaene i læreplanen er religion i populærkulturen. Læreverket setter dette inn i en historisk og kulturell kontekst, og gir også gode eksempler og innfallsvinkler for å jobbe med temaet. I tillegg får nye religiøse retninger god plass, noe som gir spennende muligheter for tematisk arbeid.

Læreverket har et eget kapittel om metode som blant annet viser hvordan elevene kan jobbe undersøkende med temaer i faget. En metodisk tilnærming til faget er et godt utgangspunkt for refleksjon rundt hvordan vi møter og framstiller hverandre.
Kilder til religion er et viktig tema som læreverket både problematiserer og forklarer.

Alle religioner og livssyn tas opp på en likeverdig og systematisk måte. Gjennom inndeling og oppgaver legges det til rette for sammenligning og samtenkning – både mellom religionene og mellom religion og filosofi. Filosofi og etikk har egne kapitler som gir et godt teoretisk grunnlag kombinert med refleksjon og eksempler.

Boka er tradisjonelt inndelt med et kapittel for hver av de store religionene, og egne kapitler for humanisme, identitet, filosofi og etikk. Alle tekstene har refleksjonsspørsmål som gjør at elevene stopper opp og tenker eller diskuterer. På fagnettstedet kan man velge en tematisk inngang, basert på kompetansemål, kjerneelementer og tverrfaglige temaer. Dette gir metode- og valgfrihet for lærer og elev. I tillegg dekker oppgavene i boka begge tilnærmingsmåter.

Til toppen

Forfatter(e)

Frøydis Eriksen er utdannet lektor i litteraturvitenskap, idéhistorie og religion og etikk. Eriksen har jobbet som lektor i religion og etikk og norsk på Rosenvilde videregående skole siden 2012. Hun har også arbeidet som manuskonsulent, oversetter og skribent.

Hanne Maren Fredriksen underviser i religion og etikk ved Nydalen videregående skole. Hun har studert filosofisk etikk, sekularisering og resakralisering, og kulturelle og geografiske tilpasninger av religioner ved Universitetet i Oslo. Hun er opptatt av at RE-faget skal være et rom for respekt, forståelse og toleranse for ulike virkelighetsforståelser.

Ram Gupta er utdannet religionshistoriker fra Universitetet i Oslo med historie, engelsk og sanskrit i fagkretsen. Som religionshistoriker har han spesielt arbeidet med diasporahinduisme. Han er lektor ved Sonans videregående og underviser i fagene historie, samfunnsfag, religion og psykologi. Han har også arbeidet som kommunikasjonsrådgiver og med spesiell interesse for forskningsformidling i universitets- og helsesektoren.

Gunnar Haaland, f. 1967, er teolog og førsteamanuensis i religion, livssyn og etikk ved OsloMet og har særlig kompetanse på bibelfag og jødedom. Han har forsket på jødedommen både historisk og aktuelt, på stereotypier og andregjøring, på antijødiske praksiser i teologi og kirke og på religionsundervisning i videregående skole. Han har lang og bred undervisningserfaring og er en aktiv formidler til allmennheten.

Haaland har bl.a. skrevet om jødedommens hellige skrifter i Hellige skrifter i verdensreligionene (red. Braarvig & Justnes) og om bibelresepsjon og jødisk–kristne relasjoner i Religious Stereotyping and Interreligious Relations (red. Svartvik & Wirén) og Dialogteologi på norsk (red. Fagerli, Grung, Kloster & Onsrud).

Amina Sijecic Selimovic er utdannet lektor ved Universitet i Oslo med master i Religion og samfunn fra Det teologiske fakultet. Selimovic har arbeidet som lektor i KRLE på ungdomstrinnet og RLE i videregående skole, og er nå universitetslektor i interreligiøse studier og stipendiat i islamske studier ved UiO. I forskningen fokuserer hun på islam og muslimske praksiser i samtiden, samt muslimsk-kristen interaksjon i Norge og på Balkan. Selimovic er en engasjert fagformidler, og skriver jevnlig i landsdekkende aviser.

Cathrine Tuft er utdannet ved Universitetet i Tromsø, med mastergrad i religionsvitenskap. Hun har bodd og studert lengre perioder i Spania, USA, Nicaragua og India. Hun jobber i dag ved Frogn videregående skole hvor hun underviser i fagene religion og etikk, sosiologi og sosialantropologi, samfunnskunnskap og spansk. Hun har arbeidet for Kulturstudier i India hvor hun underviste studenter fra Oslo Met i religion og sosialantropologi. Siden 2018 har hun vært aktiv i styret i religionslærerforeningen.

Religion og etikk (Fagfornyelsen LK20)
Religion og etikk er et engasjerende og heldekkende læreverk til faget i videregående skole som er nyutviklet til læreplanen i LK20. Boka gir elevene en metodisk og systematisk innføring i religioner, livssyn, filosofi og etiske problemstillinger. Nettstedet gir forslag og muligheter for tematisk og tverrfaglig arbeid.