Grunnbøkene har tydelige mål for hvert kapittel, oppstartsoppgaver for refleksjon og klassesamtale eller eksempler, differensierte oppgaver til hvert tema, problemløsningsoppgaver på alle trinn, og visuell støtte til oppgavene. Noen oppgaver er merket «Sammen». Dette er problemløsningsoppgaver hvor elevene skal diskutere og samarbeide med hverandre.
Kristin Måleng har bakgrunn som allmennlærer og har lang undervisningserfaring innen matematikk på mellomtrinnet. Nå er hun inspektør ved Son skole i Vestby kommune. I tillegg leder hun en matematikkgruppe i Vestby kommune og holder kurs for matematikklærere.
Vibeke Saltnes Olsen har bakgrunn som allmennlærer, har undervisningserfaring fra mellomtrinnet og master i skoleledelse. Nå arbeider hun som rektor ved Brynseng skole i Oslo. I tillegg holder hun matematikkurs.
Radius er skrevet til K06 og blir erstattet av Matematikk 5-7 fra Cappelen Damm. Det er utviklet til fagfornyelsen og bygger videre på Radius.
Radius har som mål at elevene skal oppleve matematikkfaget som spennende, utvikle fleksible regnestrategier og bruke sin matematiske kompetanse til å løse sammensatte oppgaver.