Å utforske praksis - grunnskolen (Heftet)

Forfatter:

Ruth Jensen og Marit Aas

Legg i ønskeliste

Forfatter:
Innbinding: Heftet
Utgivelsesår: 2011
Antall sider: 208
Forlag: Cappelen Damm Akademisk
Språk/målform: Bokmål
ISBN: 9788202338060
Kategori: Pedagogikk og lærerutdanning , Pedagogikk og elevkunnskap og Lærerutdanning
Fag: Pedagogikk og elevkunnskap
Nivå: Akademisk
Komponent: Pedagogisk litteratur
Om utgivelsen Å utforske praksis - grunnskolen
Formålet med boka Å utforske praksis – grunnskolen er å inspirere til profesjons- og organisasjonslæring i grunnskolen. Boka drøfter skolen i kunnskapssamfunnet og presenterer teorier og forskning om profesjons- og organisasjonslæring, likeledes om samspill og læring. Konkrete praksisepisoder analyseres, og det gis eksempler på hvordan skolen kan utforske for å kvalitetsutvikle daglig praksis. Se også egen temaside for alle bøkene i serien.

Til toppen

Andre aktuelle titler

Anmeldelser av Å utforske praksis - grunnskolen
«Boka «Å utforske praksis - grunnskolen» satser høyt i nettopp å ville utforske praksis. Den inneholder gode og relevante oppgaver, og eksemplene er konkrete og lette å ta tak i. [...] Da jeg bladde i boka første gang og begynte å lese den, var min første tanke «at de tør!». Etter å ha lest boka er jeg glad for at de turte.»Per Arneberg, Utdanning 15/2011

Til toppen

Forfatter(e)

Ruth Jensen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer i grunnskolen og som leder av pedagogisk senter på kommunenivå. Siden 2006 har hun arbeidet med utdanningsledelse ved ILS. Hennes forskningsfokus er ledelse, skolelederopplæring og organisasjonslæring innen og på tvers av virksomheter og kontekster.
Marit Aas er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Hun har lang praksis som lærer og skoleleder og har i mange år arbeidet med lederutvikling på skole og kommunenivå. Hennes forskningsfelt er skoleutvikling, leseundervisning og kunnskapsutvikling hos lærere og skoleledere. Nå er hun prosjektleder for Rektorskolen ved ILS.