Visjon 1 og 2

Markedsføring og ledelse

Fag: Markedsføring og ledelse, Markedsføring og ledelse 1, Markedsføring og ledelse 2, Økonomiske fag
Nivå: Vg2, Vg3
Læreplan: Kunnskapsløftet
Om læreverket Visjon 1 og 2

Visjon er et læreverk hvor de konkrete eksemplene er viktige. Fagstoffet blir hele veien forklart og konkretisert med eksempler fra næringslivet. Mange bilder og figurer hjelper også elevene til å forstå fagstoffet.

Visjon kommer i nye utgaver, Visjon 1 i 2017 og Visjon 2 i 2018. De nye utgavene er gjennomgående oppdatert og revidert på alle områder. Bruk av caser som innleder kapitlene er et nytt gjennomgående grep.

Arbeidet med oppgaver og større case er viktig for å få et godt grep om faget. I bøkene er det kontrollspørsmål og mindre oppgaver i hvert kapittel. Disse er gode å jobbe med i innlæringen av fagstoffet. På nettstedet er det større case hvor elevene må bruke teorien i virkelighetsnære oppgaver. Casene har ulikt omfang og mange av dem dekker flere kapitler og emner. Arbeid med disse vil gi god trening til eksamen.

Elevnettstedet er gratis, men krever innlogging. Casene elevene jobber med vil bli lagret på nettstedet. Det gjør det enkelt å finne påbegynte og ferdige oppgaver. Det er også interaktive oppgaver, begrepsbank med søkefunksjon, lydbokfiler til boka og oppdaterte nyheter der. Elevene får tilgang til innholdet på begge trinn.

Lærernettstedet har løsningsforslag til casene og oppgavene i boka, presentasjoner, forslag til undervisningsopplegg, figurer og illustrasjoner, og nyttige lenker. Lærernettstedet krever lisens og innlogging, og lisensen gir tilgang til både Visjon 1 og 2.

Til toppen

Forfatter(e)
Bengt E. Olsen er utdannet handelsøkonom (Master of Business and Marketing) fra BI, har pedagogikk fra Høgskolen i Buskerud og Universitetet i Oslo samt universitetsstudier i eBusiness & eCommerce fra Universitetet i Lund. Han har i mange år arbeidet med markedsføring og bedriftsledelse i egne selskaper og som leder i Ebookers Norge. Olsen har tung erfaring fra etablering av nye virksomheter. Han har tidligere skrevet flere lærebøker og har undervist i videregående skoler og for studenter.
Per E. Nørgaard er utdannet handelsøkonom (Master of Business and Marketing) fra BI og cand. jur. fra Universitetet i Oslo. Han har mange års erfaring fra praktisk markedsføringsarbeid og har vært redaktør i Cappelen undervisning i en rekke år. I tillegg har han undervist i videregående skole og for voksne studenter og vært medforfatter av flere læreverk. Han driver nå egen virksomhet.
Titler/bestilling