Moment

Norsk for studieforberedende

Fag: Norsk
Nivå: Vg1, Vg2, Vg3
Læreplan: Kunnskapsløftet
Komponent: Digital ressurs, Fagnettsted, Grunnbok, Lyd
Om læreverket Moment

Moment gir elevene god og konkret støtte i arbeidet med norskfaget. Dette nyskrevne læreverket følger både revidert læreplan fra 2013 og endringene i eksamensoppgavene.

God og konkret støtte til elevene
Forfatterne viser både i teori og i praksis hva det vil si å videreutvikle sin lese- og skrivekompetanse på et videregående nivå. Elevene blir tatt med på tankerekker og drøftinger før de får konklusjoner og oppskrifter. Denne metoden er valgt for å gi bedre læringsutbytte.

Gode forklaringer og eksempler
Forfatterne demonstrerer hvordan man kan lese tekster med større utbytte gjennom konkrete og grundige modell-lesninger av ulike tekster. Modelltekster skrevet av både elever og lærere forbereder elevene til å kunne følge oppskrifter og skrive sine egne tekster i ulike sjangrer og med ulike formål.

Et design som gjør lesingen lettere
Enkelt design med færre illustrasjoner og en sammenhengende tekst uten mange grafiske elementer er et bevisst valg for å gjøre lesingen lettere for elevene.

Grammatikk og skriveråd
Nyttig oppslagsdel om grammatikk og skriveregler på bokmål og nynorsk finnes på nettstedet til Vg1 og i bøkene for Vg2 og Vg3. På elevnettstedet er det flere praktiske oppgaver som hjelper eleven til å forstå og mestre formverket.

Grundig og konkret om retorikk
Moment går inn i retorikken på alle tre årstrinnene og er konkret og fokusert på sentrale begreper slik at eleven skal bli i stand til å mestre disse fullt ut i Vg3.

Elevnettsted med stillaser for lesing og skriving
På nettstedet finner elevene bl.a. et eget lese- og skrivestøtteverktøy som hjelp i arbeidet med å lese-, analysere og skrive egne tekster.

Eget lærernettsted
Her er det forslag til undervisningsopplegg, oppgaver og tester ligger tilgjengelig for redigering. Det er utarbeidet presentasjoner som er åpne for redigering til alle temaene/kapitlene. Lærernettstedet er gratis ut skoleåret 2016/17.

Til toppen

Forfatter(e)
Tor Ivar Østmoe (f. 1970) gikk på Trysil gymnas. Har ph.d. i latin fra Universitetet i Oslo og er for tiden postdoktor ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk samme sted. Han har i en årrekke undervist i antikkfag, retorikk og latin ved instituttet. Han har oversatt kjente taler fra antikken til norsk (i Klassisk talekunst. Greske og romerske taler fra Gorgias til Cicero fra 2009), og tegneserien Pondus til latin. Han har også skrevet populærvitenskapelig, bl.a. Latin for begynnere med Helene Uri. Østmoe har praktisk-pedagogisk utdanning fra UiO.
Martin Minken (f. 1973) gikk på Ulsrud videregående skole i Oslo. Hovedfag i allmenn litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo (2001). Norsklærer ved Lyngdal videregående skole, Ulsrud videregående skole og på Oslo handelsgymnasium i til sammen ti år. For tiden jobber han med utdanningspolitiske spørsmål i Utdanningsforbundet, der han blant annet følger utviklingen i norskfaget.

Anne Lene Berge har utdanning som allmennlærer fra lærerhøyskole, musikk grunnfag og nordisk hovedfag. Siden tidlig på 1980-tallet har hun undervist norske og minoritetsspråklige elever og elever på International Baccalaureate ved Bergen Katedralskole. Hun har også vært timelærer i stilistikk ved Universitetet i Bergen. Hun har skrevet Nye vegar til Nynorsk, flere minigrammatikker og vært medforfatter på læreverkene Spor, Impuls, Spenn og Moment.

Lars August Fodstad (f. 1973) gikk på Sirdal videregående skole og Bryne vidaregåande skule. Tidligere styreleder i Landslaget for norskundervisning og førsteamanuensis i nordisk ved Institutt for språk og litteratur på NTNU. Hovedfag i nordisk fra NTNU (1998), doktorgrad i nordisk litteratur (2010). Jobbet som norsklektor ved NTNU (to år), Meråker videregående skole (ett år) og Adolf Øien Skole (et halvt år). Informasjonskonsulent ved Trøndelag Teater (ett år). Førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (to år) og så ved NTNU siden 2012.
Magnhild Glende (f. 1974) gikk på Mysen videregående skole. Hovedfag i nordisk fra UiB (01). Norsklektor på Asker videregående skole (1 år) og Stabekk videregående skole siden 2006.
Camilla Gudmundsdatter Magnusson (f. 1980) gikk på Greåker videregående skole i Sarpsborg. Master i nordisk litteratur fra Universitetet i Oslo (2005). Norsklærer ved Kirkeparken videregående skole, Frederik II videregående skole og ved Høgskolen i Oslo og Akershus i til sammen ti år. Er fra 2016 - 2019 stipendiat ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Magnusson er forfatter på Moment Vg3.
Audhild Norendal (f. 1974) gikk på Skien videregående skole. Hovedfag i nordisk fra UiO (99). Norsklektor på Bretvedt videregående skole (1 år) og Porsgrunn videregående skole (10 år). Hun jobber nå på lærerutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
Titler/bestilling