Kunsten å påvirke

  • Fag: Norsk
  • Nivå: Studieforberedende
  • Læreplan: Kunnskapsløftet
  • Komponent: , Alt-i-ett-bok
Titler/Bestilling
 
Kunsten å påvirke er en antologi med retoriske tekster fra Holberg til vår tid, med hovedvekt på nyere tekster. Boken er motivert av at læreplanen i norsk etter Kunnskapsløftet vektlegger retorikk, muntlig og skriftlig, og boka er ment å tjene som et supplement til norskverkene i videregående skole på dette temaet.
Tekstene er valgt slik at eleven skal oppleve tydelige retoriske grep og få trening i å identifisere og kommentere de retoriske virkemidlene. I innledningen får elevene en kort gjennomgang av noen av de viktigste begrepene i retorikken, og de blir presentert for en enkel modell for retorisk analyse. Innledningen har også en kortfattet framstilling av norsk muntlig retorikks historie. Forfatteren viser her hvordan samfunnsutviklingen, men særlig den moderne kommunikasjonsteknologien har virket inn på talekunstens vilkår.

Halvparten av tekstutvalget er muntlige tekster - med eksempler fra Eidsvoll, 1814 til Oslo, 22. juli 2011. Den skriftlige delen presenterer et bredt spekter av tekstsjangrer fra Holbergs "Fruentimmers Selskap er Rekreation" til blogginnlegg, kronikker og litteraturanmeldelser fra vår tid.
Forfatterbilde

Tommy Moum

Tommy Moum er idéhistoriker og arbeider til daglig som lektor ved Horten videregående skole. > Forfatterprofil

For å be om vurderingseksemplar må du være registrert og innlogget.