Kunsten å påvirke

Fag: Norsk
Nivå: Vg1, Vg2, Vg3
Læreplan: Kunnskapsløftet
Komponent: Alt-i-ett-bok
Om læreverket Kunsten å påvirke

Kunsten å påvirke er en antologi med retoriske tekster fra Holberg til vår tid, med hovedvekt på nyere tekster. Boken er motivert av at læreplanen i norsk etter Kunnskapsløftet vektlegger retorikk, muntlig og skriftlig, og boka er ment å tjene som et supplement til norskverkene i videregående skole på dette temaet.

Tekstene er valgt slik at eleven skal oppleve tydelige retoriske grep og få trening i å identifisere og kommentere de retoriske virkemidlene. I innledningen får elevene en kort gjennomgang av noen av de viktigste begrepene i retorikken, og de blir presentert for en enkel modell for retorisk analyse. Innledningen har også en kortfattet framstilling av norsk muntlig retorikks historie. Forfatteren viser her hvordan samfunnsutviklingen, men særlig den moderne kommunikasjonsteknologien har virket inn på talekunstens vilkår.

Halvparten av tekstutvalget er muntlige tekster - med eksempler fra Eidsvoll, 1814 til Oslo, 22. juli 2011. Den skriftlige delen presenterer et bredt spekter av tekstsjangrer fra Holbergs "Fruentimmers Selskap er Rekreation" til blogginnlegg, kronikker og litteraturanmeldelser fra vår tid.

Til toppen

Forfatter(e)

Tommy Moum er idéhistoriker og er lektor ved Horten videregående skole der han underviser i fagene norsk, historie og filosofi og historie. Moum er en av fire hovedforfattere på Alle tiders historie. Han er hovedforfatter læreverket Historie og filosofi og flere andre utgivelser til videregående skole: flere av Å lykkes med titlene og Kunsten å påvirke - retoriske tekster fra Holberg til i dag og som medforfatter på Kontakt Påbygging.

Titler/bestilling