Historie og filosofi

Fag: Historie og filosofi, Historie og filosofi 1, Historie og filosofi 2
Nivå: Vg2, Vg3
Læreplan: Kunnskapsløftet
Komponent: Digital ressurs, Fagnettsted, Grunnbok, Tekstbok
Om læreverket Historie og filosofi

De nye utgavene av Historie og filosofi 1 og 2 følger revidert læreplan i faget som trådte i kraft høsten 2016. Hovedkapitlene åpner med illustrasjoner og filosofiske samtaler som setter fortiden inn i samtiden og gir elevene muligheter til å ta tak i stoffet både med empati, undring og analyse.

Historie og filosofi bringer fortidens mennesker og tenkning inn i elevenes samtid. Bøkene er delvis nyskrevet og omfanget redusert med vekt på tematiske dypdykk. Elevene bringes blant annet tettere på fortiden gjennom et rikt utvalg av kildetekstutdrag underveis i hvert kapittel med spørsmål som går til kjernen på hvert enkelt tema. I begynnelsen av bøkene finner elevene et praktisk verktøy for å analysere tekstutdragene i form av modeller for kildekritikk og lesning av filosofiske tekster.

Hvert hovedområde i den nye læreplanen dekkes av et eget kapittel. Hovedtemaene i kapitlene åpnes med filosofiske samtaler og avrundes med refleksjons- og repetisjonsspørsmål.

Historie og filosofi 1 følger læreplanen fra oldtid til nyere tid. Historie og filosofi 2 begynner med mennesket i moderne tid og avslutter med historieforståelse, historiebevissthet og historiebruk.

Nettstedet for elevene har samme oppbygning som læreboka. Til hvert kapittel er det ulike interaktive oppgaver og kilder med arbeidsoppgaver. Nettstedet er gratis og åpent for alle.

Nettstedet for lærere har forslag til årsplaner, undervisningsopplegg, kapittelprøver, eksamensstoff og powerpointpresentasjoner. Tilgang til lærernettstedet krever lisens og innlogging.

Historie og filosofi. Tekstsamling er en samling tekster som kan brukes på begge årstrinn og som egner seg godt som klassesett. Tekstsamlingen gir god anledning til arbeid med filosofiske og historiske tekster gjennom året og systematisk øving i tekstforståelse fram mot eksamen. Tekstene vil også ha relevans i andre fag som religion og etikk, samfunnsfagene og norsk.

Til toppen

Forfatter(e)

Thor Inge Rørvik (f. 1962) har vært universitetslektor i idéhistorie ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK), Universitetet i Oslo, siden 2002. Rørvik har skrevet en rekke artikler om ulike emner med hovedvekt på norsk idéhistorie, universitetshistorie og rettshistorie. Han har arbeidet med filosofiens historie og blant annet forfattet en bok om examen philosophicum i Norge.

Tove Pettersen er dr.art. og førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Oslo. Hennes forskningsfelt er moralfilosofi og etikk. Hun har vært postdoktor ved Etikkprogrammet for å arbeide med Simone de Beauvoirs etikk, og forskningsleder for Etikkprogrammets forskerskole ved UiO. Tove Pettersen har skrevet en rekke bøker og artikler, blant annet om omsorgsetikk, feministiske etikk, Hannah Arendt, Jürgen Habermas, Jacques Derrida, Jean-Paul Sartre og Simone de Beauvoir.

Tommy Moum er idéhistoriker og er lektor ved Horten videregående skole der han underviser i fagene norsk, historie og filosofi og historie. Moum er en av fire hovedforfattere på Alle tiders historie. Han er hovedforfatter læreverket Historie og filosofi og flere andre utgivelser til videregående skole: flere av Å lykkes med titlene og Kunsten å påvirke - retoriske tekster fra Holberg til i dag og som medforfatter på Kontakt Påbygging.

har mange års erfaring som lektor og har undervist i fagene norsk, historie og filosofi, historie og religion og etikk. Sævareid er forfatter på læreverket Historie og filosofi, og han har også bidratt med oppgaver til flere læreverk.
Titler/bestilling