Samfunnsfag 8-10 fra Cappelen Damm

Fag: Samfunnsfag
Nivå: 8. trinn
Læreplan: Fagfornyelsen
Om læreverket Samfunnsfag 8-10 fra Cappelen Damm

Fagfornyelsen er her!
Det nye samfunnsfaget finner du i Samfunnsfag 8-10 fra Cappelen Damm.

Samfunnsfag 8–10 fra Cappelen Damm er skrevet til ny læreplan i samfunnsfag til fagfornyelsen og tar for seg det nye samfunnsfaget som helhet, belyser alle de sentrale aspektene og problemstillingene i faget og ser sammenhengen mellom hendelser i nåtid og fortid.

Samfunnsfag 8-10 er læreverket som har:

• alt du trenger for å skape engasjement og utforsking hos elevene
• spennende samfunnsaktuelle temaer som elevene kan lese og reflektere over
• tydelige temaer som gjør bøkene fleksible og enkle for læreren i sitt eget opplegg
• kapitler som er forankret i læreplanens kompetansemål, kjerneelementer og tverrfaglige temaer
• fortløpende refleksjonsspørsmål knyttet til teksten og oppgavesett knyttet til hvert kapittel

Til toppen

Forfatter(e)

Marie Samuelsen er utdannet adjunkt fra Universitetet i Oslo, med en dobbel bachelor i informasjonsteknologi og retorikk. Hun har undervist ved Kuben yrkesarena siden 2013, i norsk for yrkesfag og programfag på IKT-Servicefag. Hun har vært sentral i oppbyggingen av skoleprosjektet Tenk for Faktisk.no, som handler om kritisk mediebruk og kildebevissthet for ungdom.

Erik Dehle er lektor ved Ski videregående skole og Bjørknes Privatskole der han underviser i ulike samfunnsfag, historie, historie og filosofi, og norsk. Dehle har bakgrunn fra Universitetet i Oslo med fagene nordisk språk og litteratur, sosiologi, historie og idéhistorie. Han har lang undervisningserfaring fra videregående skole i samfunnsfagene og har undervist mange forskjellige typer elever og klasser.

Ella Mæhlumshagen er utdannet cand.polit. ved Universitet i Oslo (UiO). Hun har jobbet som journalist i blant annet Dagbladet og har også lang erfaring som kommunikasjonsrådgiver. Hun tok PPU ved UiO i 2017 og har siden jobbet som lærer i samfunnsfag i Oslo.

Bår Stenvik (f. 1976) er journalist og bor i Oslo.

Han har gitt ut to prisbelønte bøker, Skitt (2011) og Dataspill (2011), og skriver artikler om alt fra litteratur og film til hjernedop og teknologi i aviser som Dagens Næringsliv og Dagbladet og tidsskrifter som Vinduet og Vagant. Hans forrige bok, BLØFF – Hvordan juks og selvbedrag gjør oss til ekte mennesker (2014), er oversatt til tysk og russisk. I 2020 er han aktuell med boka Det store spillet om å overleve i algoritmenes tidsalder.

Abderrahim (Abdu) Mokhtari er cand.philol. fra Universitetet i Oslo (UiO). Han er skribent og har vært bidragsyter i boka Mellom to kulturer. Han har også vært redaktør for utgivelsen Minoritet og nasjon i tidsskriftet Kontur og har oversatt flere skjønnlitterære og faglige tekster fra norsk til arabisk. Abdu har lang erfaring med undervisning og formidling. Han har også vært med på å utvikle prosjektet Mangfold i fokus i akademia (Mifa) ved UiO.

Robert G. Hansen er utdannet sosialøkonom (cand. oecon) fra Universitetet i Oslo. Han er ansatt som førstelektor i matematikk og samfunnsøkonomi ved Handelshøyskolen BI, og underviser innenfor begge fagområder. Både alene og i samarbeid med andre, har Robert har skrevet flere lærebøker for universitets- og høyskolesektoren, og for videregående skole.

Sølve Kuraas Karlsen har 14 års erfaring fra hele grunnskoleløpet med hovedvekt på fagene norsk, samfunnsfag og KRLE. Han har master i grunnskolens norskfag med fordypning i folkloristikk og samiske skrømthistorier. Sølve leder skoleprosjektet Tenk til Faktisk.no som har utviklet didaktikk for faktasjekk med fokus på kildebevisshet og kritisk mediebruk.

Svein Hammer har doktorgrad i sosiologi og arbeider som miljøsosiolog ved Nord universitet. Han har tidligere vært utviklingskonsulent i Trondheim kommune, forsker ved NTNU, FoU-ansvarlig i Husbanken, samt førsteamanuensis ved barnehagelærerutdanningen (DMMH). De siste årene har han skrevet fire bøker: Fra evig vekst til grønn politikk (2016), Foucault og den norske barnehagen (2017), Framtidens Norge – på sporet av et grønnere samfunn (2018), samt Sosialdemokrati versus nyliberalisme (utgis i 2020). I tillegg til å holde foredrag, har han sin egen blogg – Hammerbloggen – hvor han skriver blant annet om bærekraft.

Liv Bredah er lektor med tilleggsutdannelse og har engelsk, fransk, statsvitenskap, sosiologi i fagkretsen. Hun har master i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag og har 22 års fartstid som lærer i ungdomsskolen i samfunnsfag, engelsk og fransk.

Vilde Kaasen Krogsrud er utdannet lektor ved NTNU i Trondheim. Hun har vært kontaktlærer ved teknologiskolen Hundsund ungdomsskole i syv år. Der har hun undervist i matematikk, fransk, mat og helse, naturfag og valgfagene teknologi i praksis og sal og scene. Nå jobber hun med å bygge opp prosjektet Tenk for Faktisk.no, som handler om kritisk mediebruk og kildebevissthet for ungdom.

Titler/bestilling