Radius 5-7

Fag: Matematikk
Nivå: 7. trinn, 6. trinn, 5. trinn
Læreplan: Kunnskapsløftet
Om læreverket Radius 5-7

Radius er skrevet til K06 og blir erstattet av Matematikk 5-7 fra Cappelen Damm. Det er utviklet til fagfornyelsen og bygger videre på Radius.

Radius
har som mål at elevene skal oppleve matematikkfaget som spennende, utvikle fleksible regnestrategier og bruke sin matematiske kompetanse til å løse sammensatte oppgaver.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter
Radius inneholder flere oppgaver der elevene skal samtale om og reflektere over ulike løsningsstrategier. Disse oppgavene er tydelig merket.

Å kunne skrive
Radius legger opp til at elevene skal ha kladdebok helt fra 1. trinn. I kladdeboka skal elevene tegne og skriftliggjøre tankene sine. Slik vil elevene kunne knytte sammenhenger mellom symboler, tegninger, konkreter og tekst.

Å kunne lese
Radius gir visuell støtte til oppgavene. Illustrasjonene skal hjelpe elevene til å forstå oppgavene lettere og til å «lese» bilder og symboler. Slik utvikler elevene mentale bilder som senere vil hjelpe dem i forhold til mer abstrakte oppgaver. Dette gir også en differensiering ut fra abstraksjonsnivå.

Å kunne regne
Radius har et mål om at elevene skal utvikle god tallforståelse og fleksible regnestrategier, og oppdage sammenhenger og systemer i matematikken. Disse basisferdighetene trenger elevene for å kunne løse sammensatte problemløsningsoppgaver.

Digitale ferdigheter
Radius bruker digitale verktøy til å utforske og visualisere problemer og løsninger for elevene. Elevene skal publisere og vise sine egne løsningsstrategier.
Radius gir elevene en innføring i ulike programmer med tilhørende oppgaver.

Til toppen

Andre aktuelle læreverk

Forfatter(e)

May-Else Nohr har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
May-Else Nohr har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.

Jan Erik Gulbrandsen, lektor har skrevet lærebøker i matematikk og naturfag.

Randi Løchsen er spesialpedagog med hovedvekt på matematikkvansker. Hun har skrevet tilleggslitteratur i både matematikk og naturfag.

Vibeke Saltnes Olsen har bakgrunn som allmennlærer, har undervisningserfaring fra mellomtrinnet og master i skoleledelse. Nå arbeider hun som rektor ved Brynseng skole i Oslo. I tillegg holder hun matematikkurs.

Hanne Hafnor Dahl har bakgrunn som allmennlærer og arbeider nå som fagkonsulent og kursholder for Utdanningsetaten i Oslo. Hun har ledet ulike utviklingsprosjekter innen matematikkdidaktikk, og er også ressursperson og kursholder for Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
Hanne Hafnor Dahl har skrevet masteroppgave om tallforståelse og mentale regnestrategier. Hun har i tillegg studert matematikkdidaktiske metoder fra Nederland og Singapore.

Kristin Måleng har bakgrunn som allmennlærer og har lang undervisningserfaring innen matematikk på mellomtrinnet. Nå er hun inspektør ved Son skole i Vestby kommune. I tillegg leder hun en matematikkgruppe i Vestby kommune og holder kurs for matematikklærere.

Titler/bestilling