Radius 1-4
Fag: | Matematikk |
Nivå: | 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn |
Læreplan: | Kunnskapsløftet |
Fag: | Matematikk |
Nivå: | 1. trinn, 2. trinn, 3. trinn, 4. trinn |
Læreplan: | Kunnskapsløftet |
Radius legger til rette for å utvikle god tallforståelse og hensiktsmessige regnestrategier:
· tellekompetanse som basis for regning
· automatisere enkle kombinasjoner
· utvikle fleksible regnestrategier
· visualisere og konkretisere oppgaver for å utvikle mentale bilder
· oppdage sammenhenger i matematikkfaget
· åpne problemløsningsoppgaver fra 1. til 7. trinn
Muntlige ferdigheter
Radius inneholder flere oppgaver der elevene skal samtale om og reflektere over ulike løsningsstrategier. Disse oppgavene er tydelig merket.
Å kunne skrive
Radius legger opp til at elevene skal ha kladdebok helt fra 1. trinn. I kladdeboka skal elevene tegne og skriftliggjøre tankene sine. Slik vil elevene kunne knytte sammenhenger mellom symboler, tegninger, konkreter og tekst.
Å kunne lese
Radius gir visuell støtte til oppgavene. Illustrasjonene skal hjelpe elevene til å forstå oppgavene lettere og til å «lese» bilder og symboler. Slik utvikler elevene mentale bilder som senere vil hjelpe dem i forhold til mer abstrakte oppgaver. Dette gir også en differensiering ut fra abstraksjonsnivå.
Å kunne regne
Radius har et mål om at elevene skal utvikle god tallforståelse og fleksible regnestrategier, og oppdage sammenhenger og systemer i matematikken. Disse basisferdighetene trenger elevene for å kunne løse sammensatte problemløsningsoppgaver.
Digitale ferdigheter
Radius bruker digitale verktøy til å utforske og visualisere problemer og løsninger for elevene. Elevene skal publisere og vise sine egne løsningsstrategier.
Radius gir elevene en innføring i ulike programmer med tilhørende oppgaver.